Min syster skär sig
Jag är red att jag blir av med min syster jag oroar mig för att hon har skurit sig själv på armen flera gånger och jag älskar min syster vad ska jag göra snälla hjälp mig.

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att du oroar dig för din syster. Klokt av dig att försöka få hjälp! Att se att någon skurit är obehagligt och är ofta ett tecken på att personen inte mår bra. Det är jättesmärtsamt att se att någon man älskar mår dåligt!
Din syster behöver träffa någon som jobbar med att hjälpa unga som skär sig. Det kan man göra genom skolkuratorn, BUP eller via ungdomsmottagning. Det finns mycket bra hjälp att få!
Jag förstår att du bryr dig jättemycket om din syster, men jag vill vara tydlig mot dig och säga att det är inte ditt ansvar som lillebror att se till att din syster får hjälp! Jag vet inte hur gammal din syster är, eller om dina föräldrar vet om att hon skurit sig.
Oavsett behöver du prata med någon vuxen om din oro - helst era föräldrar om det möjligt. Du kan visa dem det här svaret om det känns svårt att berätta på egen hand!