Hur berättar man för sina föräldrar?
Hur berättar man för sina föräldrar att man lider av självskadebeteende och även har självmordstankar och att det ihuvudsak är deras fel efter som att de konstans trakasserar och misshandlar en (för det mesta psykiskt men ibland fysiskt också)?
Förtvivlad tjej

BUP svarar:
Tack för ditt brev!
Jag tänker på att du inte frågar hur du ska göra med dina föräldrar som trakasserar och misshandlar dig både psykiskt och fysiskt.
Tänker du att det är hopplöst, att det inte går att göra något åt det?
Du kopplar själv dina psykiska besvär med hur de är mot dig, vilket gör det mycket angeläget att förändra hur det är hemma hos dej.
Jag tror att du behöver någon form av vuxenstöd - dels för att få hjälp med dina egna psykiska problem. Även om dina problem är kopplade till din hemsituation kan en samtalskontakt vara hjälpande på många vis.
Du behöver också hjälp att förändra din hemsituation, för det är ju inte acceptabelt att dina föräldrar misshandlar dig psykiskt och fysiskt.
En möjlighet är att kontakta BRIS anonymt och berätta om din hemsituation och med deras hjälp fundera på hur du kan gå vidare.
Eller så kan du själv ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor och berätta både om din hemsituation och om ditt självskadebeteende och dina självmordstankar.
Så mitt råd till dig är att skaffa dig ett vuxenstöd och en samtalspartner som kan hjälpa dig vidare i den här svåra situationen som gör dej så förtvivlad.
Lycka till!