Har gjort fel mot min kamrat.
Jag och en kompis har varit bra vänner i ett halv år nu, vi går i samma klass. Nu är det så att en ny tjej börjat och min kompis har börjat vara med henne och nästan inte brytt sig om mig. Det är avät andra saker som händer i mitt liv just nu, min farfar som betyder mycket för mig ligger inne på akuten (cancer) och jag har prestationsångest på grund av skolan. Jag mådde skit i fredags, så när jag åkt till min kusin en halv timma härifrån började jag säga saker om min kompis som jag inte menade. Att hon va dryg, självisk och att vi var ovänner. Fast jag menade inget av det!! Hon är inte det alls och jag ångrar det så sjukt mycket.. Jag fick panik, så när jag kom hem skickade jag bilder på "snapchat" till min kusin där jag sa att det bara va ett skämt och jag bara ville se hur hon reagerade men att hon inte fick säga något. Jag har gått runt och tänkt en helt del, med Mag ont och gråtit mig till sömns på grund av ångest, och även om min kusin inte skulle säga något har jag bestämt mig för att berätta för henne vad och varför jag gjorde face to face och säga att jag gjort helt fel och att hon är helt fantastisk och att jag förstår om hon vill hata mig och inte vara med mig längre. Det känns som det ända rätta för jag har mått så dåligt och hon förtjänar bättre.
En annan grej är att jag mådde så dåligt att jag tog en kniv och skar mig 8 gng i låret. Inte djupt, men det blödde och det ångrar jag ännu mer och kommer inte göra om det. Dina det någon salva eller något sätt som gör att det inte blir lika synliga ärr och gör att det läker snabbare? Ska jag berätta för henne om att jag skar mig? Och snälla ge mig tips på hur jag ska säga förlåt och försöka få henne att förlåta mig? Tack i förhand!
//En orolig tjej.
E

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev!
Det är inte alltid så lätt att bli arg på någon man tycker om. Men det är ju just dom som är viktiga som man också kan bli besviken och arg på, för dom betyder så mycket.
Jag tycker att du verkar vara en fantastisk kamrat att ha, så ärlig och modig.
Men jag förstår inte varför du nu tror att hon nu vill hata dig och inte längre vara med dig. Skulle du bryta kontakten om du var i hennes kläder?
Svårt för mig att veta, men i min värld behövs mycket mer för att bryta ett vänskapsband och allt går att prata om. Jag har också svårt att förstå att du vill straffa dig för vad du gjort.
Eller kanske var det inte ett straff utan mer ett sätt att slippa ångesten för ett tag?
Du undrar om du ska berätta för henne att du skadat dig själv. Det tycker jag inte. Däremot tycker jag att du ska låta någon t.ex. skolsyster se om dina sår.
Du undrar hur du ska säga förlåt till henne och försöka få henne att förlåta dig. Jag tror det är ändå viktigare att du kan förlåta dig själv och om du kan det kanske du ser på det som hänt lite annorlunda. Ibland säger vi saker som vi ångrar men det brukar inte bli någon stor katastrof om man, som du, är villig att prata om det efteråt när man tänker annorlunda.
Lycka till!