Kan inte vara mig själv inför min mamma
Hej. Jag är en kille på 14 år med ett stort problem.
Jag kan inte vara mig själv inför min mamma.
Det går inte. Det enda jag kan göra inför min mamma är att mumla. Inför mamma kan jag kan inte fråga hur hon mår, säga vad jag tycker och känner, dansa eller sjunga, vara rolig, bjuda på mig själv eller säga att jag tycker om henne, även fast jag gör det jättemycket.
Jag har inte skrattat inför min mamma på flera år. Det gör jag däremot hela tiden med vänner och med min pappa (jag har skilda föräldrar). Men det funkar inte med mamma, och jag vet inte varför. Hon är precis likadan mot mig som min pappa är. Kärleksfull, glad, skrattar och pratar mycket. Det jag vill kunna göra inför henne kan hon göra mot mig hela tiden. Men jag kan inte. Jag kan inte ens prata normalt med henne. Å andra sidan är jag inte blyg i hennes närhet och det uppstår aldrig pinsamma tystnader.
Jag tycker om min mamma jättemycket och jag vill inte att det ska vara såhär. Men jag vet inte hur jag ska bära mig åt, för att det känns som att ju längre tid som går blir det ännu stelare och jag kan mer och mer sällan skratta eller säga vad jag tycker inför henne. Ju längre tid som går, desto svårare kommer det att bli att bli av med det. Jag mår jättedåligt över det.
Adam

BUP svarar:
Hej Adam!
Du har skrivit ett djup rörande och insiktsfullt brev med en rätt ovanlig fråga. Du själv verkar vara nästintill häpen av det - även för dig - obegripliga hinder som gör att du inför din mamma inte kan vara som du brukar vara med alla andra. Det låter onekligen aningen gåtfullt eftersom du älskar henne och du känner dig älskad av henne. Dessutom säger du att du kan prata med henne och samtalet flyter på mellan er.
Du har helt rätt i att det behöver ni reda ut för att ju längre tiden går desto mer ansträngt blir det för dig och du känner att du blir stelare och stelare i hennes närvaro.
Nu undrar jag lite i mitt stilla sinne: märker hon något av det? Eller märker någon annan i familjen att du är annorlunda i mammas sällskap? Eller märks det inte om även någon annan är närvarande? Känner du överhuvudtaget denna konstigheten bara när du är ensam med henne heller överallt där hon är med?
Jag ställer dessa frågor för jag tycker svaren på frågorna kan ge dig lite ledtråd i förståelse av vad som händer inom dig. Jag är helt övertygad om att detta måste du reda ut tillsammans med henne.
Du säger att du är avslappnad och du är "dig själv" i pappas närvaro. Kan det vara ett första steg att du berättar det för pappa och ber honom att ta ett samtal om detta mellan er tre? Eller känns det kanske ännu läskigare att ta börja diskutera det tillsammans med honom? Jag förstår att dina föräldrar är skilda, men det i princip utesluter inte att de kanske ändå kan prata med varandra om familjefrågor - alltså om dig och med dig om det så behövs.
Jag vet att det låter som en paradox att du måste tala med mamma fast det är just i hennes sällskap du känner dig på något oförklarligt sätt "obekväm". Men jag vet att någon genväg inte finns. Det är oftast så att när vi är rädda för någonting då är det himla svårt att utmana denna rädsla. Nu är du inte rädd för henne, det förstår jag, men att ta upp något som är svårt att ta upp är ungefär samma som med rädslan: man måste gå närmare till det som i någon mening "skräms". Efter de första stegen brukar man uppleva att "men så farligt var det ju inte".
Jag tycker du ska snarast tala med mamma (som sagt, med eller utan pappas medverkan) och berätta så öppet och insiktsfullt som du gör i ditt brev. Det kan underlätta om du helt enkelt visar för henne vad du har skrivit till oss och även mitt svar. Utifrån dina rader förstår jag att du har kärleksfulla föräldrar. Jag tror att ni kommer att kunna lösa upp knuten inom dig och det kommer att ge ett nytt liv till din relation med mamma!
Lycka till!