Gråter mig till sömns varje natt
jag har självmordstankar nästan hela tiden och jag klara inte av skolan längre jag gråter till söms varje natt och jag kan inte styra mig själv när jag mår dåligt så de blir alltid så att jag skär mig jag och mina föreldrar bråkar hela tiden och jag vill inte bo där längre.
anonym

BUP svarar:
Hej Anonym!
Jag måste säga att jag blev mycket orolig för dig när jag läste ditt brev. Du har en rad svåra problem och du verkar vara helt ensam med dem. Som jag förstår är det många konflikter i din familj, dina föräldrar kommer inte överens och det drabbar uppenbarligen även dig. Jag vet av erfarenhet att när det är så pass konfliktfyllt mellan föräldrarna blir barnen lidande, eftersom det finns mycket lite förståelse och utrymme hos föräldrarna för dem. Just då brukar ett barn tänka att det vore bäst att slippa allt eller flytta hemifrån och så börjar barnet i sin förtvivlan - som du - skada sig själv. Men så ska du inte ha det, så ska inget barn ha det.
Jag tycker att du omedelbart ska gå till din skolkurator eller skolsköterskan i din skola. Om du har en lärare som du har förtroende för - berätta för henom! Jag skulle kunna föreslå att du först talar med dina föräldrar om hur du har det, att du har självmordstankar och du skär dig och sedan ringer de till BUP. Men jag misstänker att det kan kännas som ett råd du inte kan följa,,,. Om jag tar fel - gör så, tala med dem om att söka hjälp på BUP. Men om jag gissar rätt så gör du som jag först föreslog, gå till kuratorn eller syster.
Tro mig, det finns hjälp att få, bara vuxna omkring dig får veta hur du känner och mår och hur det ligger till i din familj. Tillsammans kan ni bestämma vilken vägsom är lämpligast att välja i ditt fall för att hitta en lösning som är anpassad till dina behov. Men jag vill att du gör det omgående!
Tills du får ett personligt möte med någon av de jag föreslagit kan du chatta med någon klok vuxen även på till exempel tjejzonen.se, eller bris.se. Du kan behöva sådant stöd för att hålla emot impulser till att skada dig själv eller när du grips av hopplöshetkänslor.
Jag vet att det kan kännas tungt och mörkt under en period i livet och det är fruktansvärt orätt att ett barn befinner sig i ett sådant läge. Men du kommer ut ur det här - ta snabbt det första steget, följ mina råd!
Var rädd om dig!