Svårt att koncentrera mig och arg för minsta lilla...
Hej! Jag har svårt att koncentrera mig i skolan och i allt. Och blir arg för minsta lilla... Så arg att jag börjar grina och vill slå något. Vad kan de bero på? Nått man borde kolla upp? Mamma tror inte att jag skulle kunna ha adhd eller nått sånt?
Arg och ledsen tjej

BUP svarar:
Hej tjejen!
Att man har svårt att koncentrera sig och blir arg för minsta lilla kan ju bero på många olika saker. Vad som gäller för just dig har jag jättesvårt för mig att svara på utifrån ditt korta brev. För att kunna svara på dessa frågor behöver man ju veta mycket mer om dig och hur du har det.  Men lite kort kan jag säga att ibland kan det bero på att man är stressad… det blir liksom för mycket av allt, mycket i skolan och i andra aktiviteter, och man har svårt att koppla av, kanske sover dåligt, kanske har det bökigt i relationerna med nära och kära… vilket kan leda till att man får de svårigheter du beskriver. Det kan också vara symtom på att man är nedstämd eller deppig. Och det skulle även kunna vara symtom på ADHD. Eller något annat.
Mitt tips till dig är att du pratar med din skolsyster eller skolkurator om dina funderingar. De kan säkert hjälpa dig att reda i frågorna, och hjälpa dig vidare om det skulle behövas.
Jag bifogar även lite info, som förhoppningsvis kan ge dig lite svar och tips!
Lycka till!