Känns som jag vill byta kön
Hej, jag är en 17 år kille(??)
Jag har lite av ett "problem" jag känner mig konstig och det känns som att jag vill byta kön..jag har alltid tyckts att tjejers kläder är mycket bättre och har alltid velat ha tex tjejers hoodies för dom är sötare men kan ju inte det för jag är kille..
Jag vill hellre ha på mig tjejkläder än killkläder inklusive underkläder, kanske är konstigt men har beställt och har på mig underkläder hemma när jag är ensam för det känns mycket bättre.
När jag ser en del tjejer på stan tänker jag på hur jag skulle se ut om jag hade varit tjej och drömmer nästan om det och ser det framför mig, jag kollar ibland på internet sidor på tjejkläder istället för killkläder..Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, jag vill gärna byta kön men samtidigt inte. Jag har känt såhär sedan jag var 14-15, jag tänker på jobb och sexliv/kärlek, om jag byter kön, hur ska jag göra då? vad händer om jag ändrar mig?
Jag vet inte om jag tänder på killar eller tjejer egentligen, allt känns bara fel och tänker på hur alla kommer reagera och ska man byta namn då, vad händer med jobb och rösten-jag har ingen feminin röst så kan man ändra den på något sätt? Jag bor i vöstra götaland och har BUP i min stad men vill inte att mina föräldrar ska veta att jag pratar med någon om min könsidentitet om jag nu går, så jag undrar alltså bara om allt i stort sett, vad händer? hur gör jag? bad kommer hända? kan jag prata privat först innan jag berättar för mina föräldrar? vad händer med penis? kommer jag fortfarande ha "sex drive"?
ber om ursäkt om denna frågan var lite överallt men hoppas ni förstår vad jag menar..
Kille i Fel Kropp1997

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev med många frågor. En del av frågorna kanske ska utredas innan du kan få ett bra svar på dom. Det brukar finnas speciella utredningsteam som utreder kön. Hur det hela går till finns beskrivet på Transformering eller RFSL
Eftersom du är 17 år är det troligt att du kan påbörja en utredning utan att dina föräldrar behöver veta, men det avgör den BUP mottagning du tar kontakt med. Så ring till en BUP mottagning där du bor och beställ tid för ett första samtal så kommer dom hjälpa dej vidare. Lycka till!