Hur ska jag få hjälp?
hej jag är 16 år, tjej.
jag har hela mitt liv, så länge jag kan minnas mått dåligt. har varit på sista tiden väldigt deprimerad, även skadat mig själv förut och börjat igen, jag kan inte hitta en anledning till att fortsätta med mitt liv eftersom problemen i mitt liv är situationer jag har noll kontroll över, både familjeproblem och mina egna personliga.
men jag vill inte vara en deprimerad tjej, jag vill vara lycklig och kunna sova på kvällarna utan att gråta. jag vill få hjälp men vet inte riktigt hur jag ska göra det.
jag är väldigt blyg när det gäller att ta tag i känsliga steg. Jag är rädd för att söka hjälp hos er, rädd för att min familj kommer se ner på mig och inte förstå riktigt varför jag känner som jag gör.
Jag är rädd eftersom det finns ingen kärlek i min familj, endast hat, de skulle inte förstå. Hur ska jag få hjälp om jag inte har någon stöd och är rädd för att ta steget ensam?
n.b

BUP svarar:
Hej tjejen!
Det låter som att du har det jättetufft! Vad bra att du ändå valt att skriva till oss! Det är en bra början! Och en viktig början! För jag tror att det är viktigt att du tar tag i det svåra i ditt liv, och pratar med någon om det. Det är först då det kan ske en förändring!
Och du, det här med att skriva är inte så tokigt, faktiskt.
När man, som du beskriver, är lite blyg och tycker att det är jobbigt att öppna sig och prata med någon ”face to face”, så kan faktiskt skrivandet vara en bra början! Och du är ju tydlig och klar i vad du skriver! Det finns ett ställe på nätet: www.tjejzonen.se. Känner du till det? Där kan man chatta. Om man går in där kommer man få chatta med en annan, äldre tjej… en ”storasyster”. Där kan man få lite pepp och stöd kring hur man ska tänka och vad man kan göra. Kan verkligen rekommendera dig att göra det!
Sen, om du kan tänka dig att våga utmana din blyghet lite…, så skulle jag tipsa dig om att prata med t ex din skolkurator eller ngn kurator på UMO. (en bra början där skulle kunna vara att visa dem det brev du skickat hit, så har ni en fin utgångspunkt för ett samtal).
Jag tycker du är mogen som tar ansvar för ditt mående och din situation. Så tjejen, go for it! Låt inte rädslan för vad andra kan tycka och tänka styra dig till att inte söka hjälp.
Och du… vänta inte!
Varmaste Lycka till!!!