Det dödar mig från insidan och ut
Hej,
jsg sg. är en tjej som snart fyller 15 jag har ADD, OCD och ångest men är även deprimerad. Jag har svårt att gå till skolan, då det är så mycket människor och jag inte förstår mig på dem. Vi har kollat på andra skolor som är mer anpassade för mig men eftersom att det är mindre folk där är alla vi har kollat med fulla. Jag har inget problem med självaste skolan, jag älskar att lära mig saker det är bara själva människo-delen. Och nu är det så här att min pappa väldigt lätt blir arg, och han förstår inte varför jag inte kan gå och han hotar att han ska slå mig och säger att han vill kissa på mig och sparka på mig när jsg ligger ner. Idag när jag inte kunde gå till skolnan och jag kom hem skrek han till mig att om jag inte gick till skolan imorgon skulle han slå ihjäl mig. Jag vet att han inte kommer att göra det men jsg blir ändå jätte rädd och nu mår jag dåligt av att vara hemma också men måste för att det är ännu värre att vara i skolan. Jag är ingen hemma sittare för jag ville ju liksom gå till skolan och lära mig saker men det här funkar inte. Jag vill inte anmäla min pappa eller så men jag vill att han ska förstå att han inte kan säga så även om han säger förlåt.
Men men saken är den att jag snart ger upp jag har kämpat så länge och brytt ihop så många gånger, skadat mig själv för att jag tycker att allt är mitt fel, och många gånger balanserat på linjen mellan att ta mitt liv eller inte. Någonting måste ändras och det är snart, staten tar mig-eller ingen annan- på allvar. När någon tar sitt liv så säger dem att dem ska börja ta saker mer seriöst och bla bla bla DEM GÖR ALDRIG DET!!! Ingenting ändras, dem låter bara beskeden komma och slänger bort dem som om ett liv inte betyder någonting.
Jag klandrar inte mina föräldrar för att må som dem mår, dem har ringt över allt men inget händer. Det är inte bara mitt liv som påverkas av det här. Min lille syster (11 år) har ungefär samma diagnoser som jag och saker blir inte bättre av att hon behöve se mig när jag når så här. Jag är orolig att hon ska ge upp bara för hon ha sätt mig och vad som kan hända. Hela min familj mår piss och det är mitt fel. Varför tar ingen oss seriöst?
Är det meningen att man ska må så här hela livet?
Mina föräldrar har äntligen förstår allvaret i det här och gör allt men ingen annan tar set seriöst. Jag älskar min familj och vill inte förstöra mer för dem, och har tänkt att ända utvägen är att ta mitt liv.
Snälla hjälp oss vi klara inte det här mer. Det dödar mig från insidan ut.
Flickan och kråkan

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt rörande brev. Det är lätt att förstå att ni är en familj i kris. Men det är inte ditt fel. Det är ingens fel. Det är vanligt och lätt att man i en familj börjar bråka med varandra när det blir påfrestningar och det inte finns någon riktigt att rikta sin frustration mot. Det blir lätt då att den som finns tillhands inom familjen får ta emot denna frustration. Det betyder emellertid inte att din far har någon rätt kränka och hota dej som han gör. Det är förbjudet enligt lag. Om han inte ändrar sig tror jag det vore bra om ni tog kontakt med familjerådgivningen eller socialkontoret där ni bor. Dom kan hjälpa er med familjesamtal som syftar till att hela familjen ska må bra.
Hur ni ska lösa din besvärliga skolsituation är svårare att råda om. Det är skolans ansvar att ge dej en adekvat skolform, vilket dom uppenbarligen inte gör. Utifrån att du mår mycket dåligt tycker jag att du och din familj kan ta kontakt med BUP där ni bor. Eftersom dina problem  delvis har med din skolsituation att göra kommer BUP vara intresserade att hjälpa till att lösa den på ett bra sätt för dej. Jag kan inte lova att det blir så men det är vad jag tror.
Har du någon som du kan få tröst och hjälp av nu? Finns din mamma där eller någon annan vuxen? Om inte skulle du nog kunna få en del hjälp av att chatta anonymt med Bris eller på Tjejzonen. Eller kan du ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor för mer direkta samtal. Ge inte upp nu. Det brukar dyka upp lösningar när man minst anar.
Lycka till!