Väldigt rädd för att det ska bli krig i Sverige
Hej jag heter clara och är tolv år gammal. jag är väldigt rädd för ett krig i Sverige finns det chans att det kan hända i Sverige just nu . jag har svårt att prata om min rädsla om krig för andra så jag frågar dig. och  så allt snack om att Sverige ska bli attackerat av Ryssland. Att dom planerar att bomba oss är bara för att trissa upp folk eller ? Det är det jag är mest rädd för är det bara skit snack det som står om det i tidningar eller stämmer det får ont i magen av att läsa om att Ryssland tänkte bomba Sverige och övar på att göra det snart  är det sant eller inte ?
Mvh Clara
cj

BUP svarar:
Hej Clara!
Jag håller verkligen med dig om att man kan bli orolig när man läser om allt hemskt som sker i världen. Det händer så mycket otäcka saker och det är inte konstigt att du blir rädd, jag tror många kan känna igen sig i det. Både vuxna och barn.
Vad jag brukar tänka när jag blir orolig är att Sverige faktiskt inte har varit i krig på flera hundra år och att risken att vi skulle hamna i krig nu är jätteliten.
När jag var 12 år var jag också orolig för en massa saker, svält, krig och sjukdomar. Det som brukade hjälpa mig då var att prata med en vuxen, mamma eller pappa, eller min favoritlärare.
Du skriver att du har svårt att prata om din rädsla, men jag tycker du ska försöka göra det ändå. Om du inte vill prata med dina föräldrar så tycker jag att du ska testa att chatta med en kurator på BRIS. De är jättebra och är vana vid att prata med barn som är oroliga för till exempel krig.
Var rädd om dig och ha det så bra.