Jag har en klasskamrat som inte mår bra
Hejsan. Jag skriver helt enkelt här för att jag vet inte vart jag ska leta på den här sidan. Jag är inte inne här så ofta, och brukar vara dålig på att navigera okända sidor.
Jag har en klasskamrat som inte mår så värst bra, hon ser obehagliga saker och hör röster, och är konstant paranoid. Vi är båda rätt säkra på att det kan röra sig om schizofreni.
Hennes föräldrar verkar inte riktigt ta det seriöst, så vi försöker lösa det på egen hand. Jag vill jättegärna att hon ska få hjälp, vilket troligen säger sig självt eftersom jag sitter och skriver detta.
Det jag mest undrade var;
1. Hur ska jag som kompis göra att hon kanske mår lite bättre? Gäller det bara att visa att man är tillgänglig om det skulle vara något eller finns det mer som man kan göra?
2. När man går på ett sånt där "möte" (för brist av ett bättre ord) med en psykolog, måste det vara ungdom och föräldrar som går, eller är det möjligt att gå med t.ex. en kompis eller liknande, utan föräldrar? Tänkte att eftersom hennes föräldrar inte riktigt bryr sig/tror på henne så är det väl ingen idé att försöka med dem?
Tack på förhand.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Vad bra att din vän har en så omtänksam kamrat som du. Det kan hon behöva. Du undrar hur du ska vara mot henne. Det är inte så lätt att svara på. Du får känna dej fram. Det viktiga, tror jag, är att du fortsätter vara kamrat och inte tar på dej för mycket ansvar över hela hennes liv. Det kan du inte axla och det är viktigt att du känner efter själv vad du orkar med så du inte tar på dej för mycket. Det är också bra om du har någon att prata med t.ex dina föräldrar.
Du undrar om du och hon kan ta kontakt med BUP utifrån att hennes föräldrar inte riktigt bryr sig/tror på henne. Bäst är att ringa BUP och berätta om situationen för dem och höra. Ni kanske kan gå dit någon gång men på sikt måste hennes föräldrar vara informerade och godkänna kontakten. Så det är viktigt att hennes föräldrar förstår och vill hjälpa sin dotter.
Kanske skulle hon och du behöva något stöd för att kunna komma vidare?Kan ni ta kontakt med skolpsykolog/skolkurator och få hjälp med att informera hennes föräldrar om hennes problem? Eller kanske kan ni chatta med Bris och få mer stöd, tips och hjälp att komma vidare där. Det är också möjligt att hon/ni tar kontakt med en ungdomsmottagning där ni bor. Så det finns lite olika möjligheter.
Bra att du kan hjälpa henne nu när hennes föräldrar inte riktigt förstår eller vet hur hon har det. Men visst är det idé att försöka få dom att förstå och bry sig!
Lycka till!