Vad krävs för att bli inlagd?
Hej!
Jag vet att detta kanske är en väldigt konstig fråga men jag får verkligen inget svar på den från något håll. Men kanske för att jag inte vågat framföra det till min läkare eller psykolog. I alla fall, i början av året försökte jag ta mitt liv och jag har haft diagnosen djup depression sen i september 2014. Det enda jag tänker på om dagarna nu är självmord och det är väldigt konkreta planer. Jag är rädd för mig själv samtidigt som jag bara vill bort. Jag klarar inte av att leva längre och vill helst bli inlagd för att jag skadar mig själv och det enda jag vill är att ta mitt liv. Vad krävs egentligen för att man ska bli inlagd? Det är självklart olika från person till person. Men ingenting hjälper just nu och jag går på massor med mediciner och ingenting hjälper... Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till..
Tjejen & Självmord 24/7

BUP svarar:
En sak som jag tycker låter jättebra, är att du faktiskt har kontakt med en läkare och psykolog! När man mår så dåligt som du beskriver, så är det superviktigt att man har det!
Lika superviktigt tycker jag att det är att du faktiskt pratar med dem om hur du mår och hur dina tankar går! De känner dig väl, och kan då också hjälpa dig utifrån din situation och dina förutsättningar. Utan att du talar om det, utan att du pratar med dem om det, så kan de inte veta. Och om de inte vet, så kan de faktiskt inte hjälpa dig! För det finns hjälp att få! Och att bli inlagd är inte alltid den bästa lösningen!
Jag bifogar lite information, som jag hoppas kan ge dig svar på några frågor.
Men de bästa svaren kan nog din psykolog och/eller läkare ge dig!
Så prata med dem! Och vänta inte med det! Hör av dig eller gå dit redan idag!
Lycka till!