Kommer knappt ihåg något från min barndom
Finns det något man kan göra för att få tillbaka förträngda minnen? Jag kommer knappt ihåg någonting från min barndom (är 16 år nu), iallafall inte hemma. Det har alltid varit bråkigt hemma, både mellan mina föräldrar och så blev jag psykiskt (även en del fysiskt) misshandlad av min pappa. Jag blir också livrädd för min pappa när han blir arg. (Inte så mycket längre, nu är det bättre med allt för jag har gått till min psykolog på bup i några år och vi har även haft regelbundna familjesamtal). Jag vet liksom att min pappa gjort illa mig fysiskt och kränkt mig psykiskt genom att t.ex kalla mig elaka saker. Jag skulle vilja veta  vad jag varit med om för jag tror att det kan hjälpa mig att må bättre. Har lidit av depression och ångest så länge jag kan minnas, kommer inte ihåg hur det är att inte ha det ens. Har självskadebeteende, haft social ångest samt olika typer av ätstörningar enda sedan jag var 11. Hade även en period då jag blev utfryst i skolan och kommer inte ihåg speciellt mycket från den tiden heller. Minns att vissa klasskompisar fick mig att börja gråta rakt framför dem pGA saker de sa till mig och att de inte brydde sig över huvudtaget, minns inte vad de sa dock. Samma med min pappa, minns inte vad han sa, och nästan aldrig på vilket sätt han gjorde illa mig. Känns som att jag är traumatiserad men vill veta för vad så att jag kan börja leva ett normalt liv igen.
Förresten, är det farligt om man skärt sig så djupt att man knappt har nån energi kvar i armen, inte ens flera timmar efteråt (alltså för att man tappat så mycket blod)?
trasig

BUP svarar:
Hej
Tack för ditt brev. Hur mycket man minns av sin barndom kan variera.  De flesta minns inte så mycket som de skulle vilja, vare sig trevliga eller otrevliga minnen. Ovanliga och traumatiserande minnen brukar man komma ihåg bättre än de mer vardagliga händelserna.
Du vill komma ihåg mer för att förstå dig själv bättre och kunna må bättre. Ibland kan man komma ihåg lite mer om man får hjälp av foton, prata med släktingar, eller annat som kan hjälpa minnesspåren. Men du kan även förstå dig själv bättre och må bättre i en samtalsbehandling utan att veta så mycket om det förflutna. Fokus är mer på varför du får ångest nu, varför du skär dig nu och vad som händer nu i dina relationer med kamrater och föräldrar.
Du frågar om det är farligt att skära sig djupt. Naturligtvis är det så. Försök ta läkarkontakt och se över dina skador så du inte får bestående men.
Det är bra att du har en BUP kontakt och jag hoppas att du kan träffa hen regelbundet över en längre tid. Då kommer du nog få en bättre förståelse både över ditt förflutna och ditt nu och må bättre.
Lycka till!