Spyr flera gånger om dan
Jag är en 14 årig tjej som har bulimi. Jag spyr 4-5 gånger per dag efter varje måltid. Efter de minsta lilla jag äter går jag och spyr upp. Är de farligt att spy så mycket på en och samma dag?

BUP svarar:
Hej!
Det är inte bara farligt - utan det är mycket farligt att spy 4-5 gånger per dag!
Det är jättebra att du ställer frågan till oss och på så sätt ger du mig möjlighet att säga att du omgående behöver få hjälp för att kunna sluta med kräkningarna. Om man spyr så mycket som du gör rubbas hela ämnesbalansen i kroppen,och  det kan bli livshotande!
Du skriver ingenting om din situation hemma. Vad vet dina föräldrar om dina kräkningar? Har du eventuellt varit i kontakt med vården när du fick diagnosen bulimi eller är det du själv som kommit fram till det?
Hur det än är, råder det inget tvivel om att det du håller på med är jätteallvarligt!
Om du inte har kontakt med vården ännu får du inte vänta med det. Jag tycker att dina föräldrar ska ringa direkt till BUP. Om de inte vet om problemet och du tycker att det är svårt att tala med dem -  visa ditt mejl och mitt svar till dem.
Det är möjligt att det finns någon typ av specialmottagning för ätstörningen där du bor. Då kan även skolsköterskan skriva remiss dit, eller så kan man också gå via vårdcentralen. Det viktigaste är att du/ni söker hjälp utan dröjsmål!
Du kan läsa det som jag lägger till mitt svar här, så får du lite mer information.
Ta hand om dig!