Har svårt att kontrollera min ilska
Hej!
Jag har jätte svårt att kontrollera min ilska. Jag vet inte vad jag ska göra, min stubin är jätte låg och jag brinner av på engång. När jag inte fick låna pappas xbox så börja jag skrika o blev skit sur, och för ett tag sedan så ville jag prata med en person som har sårat mig jävligt mycket med hennes bullshit och handlingar. Men hon ville inte prata med mig.. Hon satt i sin kompis bil och jag var lugn och bad hon kliva ur bilen men hon ville inte det så tillslut så börja jag skrika på henne och svära. Och precis när jag tänkte ta tag i henne och slita ut hon ur bilen så kom min kompis och drog bort mig från bilen och henne och då låste hon dörren, och jag började skrika på min kompis istället sen gick jag iväg och sopa handen i en vägg och bestämde mig för att gå tillbaka, jag gick mot bilen och börja genast slå på rutan med ett enda syfte. Att slå sönder rutan och slå ihjäl hon. Min kompis kom då och puttade bort mig och skrek att jag skulle gå iväg så jag gjorde det och tog min telefon och slängde den i backen och satte mig ner och började genast gråta. Skakade som fan, och blev frustrerad. Började skrika och svära åt mig själv, tänkte vilken idiot jag var tills min kompis kom och tröstade mig. Och en gång på skolan så sa en kille till mig att de va "kul" att skoja om cancer och en nära släkting till mig gick bort i cancer för nå år sedan så det brann på engång för mig och jag gick fram till han och bad han upprepa vad han nyss sa, vilket han gjorde och då knöt jag näven och slog han på käften.. Så min fråga är, är det något fel med mig? Har jag aggressions problem? För asså det svartnar på engång och jag kan inte kontrollera vad jag gör när jag blir arg. Och det mest obehagliga är att jag blir helt känslokall när jag blir förbannad.. Borde jag söka hjälp..? 😣
Damp barnet..

BUP svarar:
Hej!
På din beskrivning låter det som om du verkligen behöver hjälp, så att du inte blir helt överväldigad och offer för din ilska. Det är tydligt att det kan bli farligt både för dig själv och andra när du inte kan stoppa dig själv.
Jag förstår att du är orolig och tycker att det är både klokt och bra att du tänker och undrar över vad som händer dig. Det är fint att du har en kompis som verkligen hjälpte dig både genom att stoppa dig och trösta dig.
Jag vet inte om du har haft de här svårigheterna sedan du var liten, eller om det har förvärrats av att det har hänt dig saker som du går omkring och är ledsen för?
Ibland kan man ha varit med om saker som känts så svåra att ilska och sorg ligger alldeles "under ytan" och att det då behövs väldigt lite för att det ska brista. Ibland blir det helt andra människor än dem man egentligen är arg på som får ta emot alla känslor.
Så jag tycker att du ska söka hjälp - både för att få hjälp att själv kunna bestämma mer över när, var och hur du gör när du blir arg men också för att kunna prata om hur du har det i livet.
Du kan börja med att vända dig till skolkuratorn eller skolsyster och prata med dem om hur du kan gå vidare. Eller vända dig till närmaste Ungdomsmottagning.