Rädd att det leder till något dåligt
Hej, jag är en tjej på 17 år alltså en ålder då betyg betyder ganska mycket. Jag är ganska körd i skolan då alla mina lärare tycker jag är illa ute och kanske till och med behöver gå om ett år/ byta linje. Det har lett till att jag har väldigt många problem hemma särskilt med min mamma då hon blir väldigt sur, vi bråkat konstant och hon till och med jämför mig med min syrra som har högsta betyg i allt. Jag förstår verkligen inte, förra året var jag bättre än medel men nu har ja nästan F i allt. Jag blir sjukt jätte deprimerad, gråter konstant, röker, snusar och jag till och med börjat skära mig. Jag går ut och festar för att glömma allt de dåliga genom att dricka och göra saker som inte är bra, mina föräldrar vet ABSOLUT ingenting. Är rädd att det här kmr leda mig till något dåligt men det känns som mina bekymmer försvinner. Har alltid varit emot att skära sig eftersom jag tyckte inte att det löste något men nu när ja är i en sånn situation förstår jag alla som gör det. Det får en att på nått sätt må mycke bättre.
Matilda

BUP svarar:
Hej Matilda,
många skriver till oss och berättar om stressen på gymnasiet. Att det kan handla både om skolarbetet och andra saker som påverkar från livet runt omkring skolan med vänner och familj.
Vad jobbigt det låter att betygen förändrats så mycket på ett år. Det är klart att du blir orolig och ledsen. Men det låter som att du fastnat i negativa sätt att hantera det som du behöver hjälp att komma ur. Du verkar vara en klok och stark person som vill förändra den tuffa situation du är i just nu!
Du vet att du gör många saker som inte hjälper dig, som att skära dig eller dricka alkohol. Jag håller helt med, att göra självdestruktiva saker mot sig själv gör man för att det ska lösa något just för stunden.
Det stora problemet är att det inte löser något egentligen och absolut inte på lång sikt. Därför är det viktigt att försöka hitta andra sätt att hantera det jobbiga. Det finns bra sätt!
Jag vet ingenting om dina föräldrar och hur bra de är på att stötta. Det är ju föräldrar väldigt olika bra på. Vissa fattar direkt, andra kan lära sig och vissa kommer kanske aldrig att riktigt kunna. Det gemensamma är att alla föräldrar bryr sig om och vill sina barn väl, men att de kan ha svårt att få till det ändå.
Kan det vara så att din mamma egentligen är orolig och inte vet hur hon ska hjälpa till? Det låter som att ni båda är överens om att det vore bra om det kunde fungera bättre mellan er. Det är alltid en start.
Det låter som att du skulle vilja prata med dina föräldrar om vad som händer utan att du ska behöva känna dig misslyckad eller dålig och utan att det blir bråk. Ett sätt är att be någon annan vuxen att vara med när du pratar med dem, någon som kan hjälpa till så att ni kan prata på ett bra sätt.
Om det känns svårt kan du berätta lite mer om hur du har det för någon vuxen på skolan, någon som kan stötta dig i stressen över betygen och hjälpa dig till en positiv vändning.
En lärare eller skolkurator kan också hjälpa dig till samtalsstöd om det är så att du fortsätter att må dåligt och skära dig. Så här ska du inte behöva ha det!