Kan jag begära ut min journal?
Hej!
Har varit inlagd på BUP i Göteborg en längre tid
OCh nu sitter jag här på rättspsyk
och jag är 17åt kan jag begära ut min journal?
Men läkaren vill inte skriva ut den år mig hur gör jag dåå?
Anna

BUP svarar:
Hej Anna!
Som patient har man alltid rätt att begära att få ut sin journal.
Men din vårdgivare kan neka till det om det finns tillräckliga skäl till det.
Du har rätt att få skriftligt svar på din begäran. Om du inte accepterar skälen, så kan ska du i första hand vända dig till verksamhetschefen för den vårdgivare som du vill ha journalen ifrån.
Om du fortfarande inte får journalen och tycker att det är ett fel beslut, kan du vända dig till patientnämnden.
För att få mer information om vilka regler som gäller kan du gå in på vårdguiden 1177.