Mamma och styvfar vill skicka mig tillbaka till Thailand
Hej jag heter Pattiya. Jag kom till Sverige i oktober 2010. Min mamma och lillebror hade flyttat några år tidigare.Jag bor nu med dem och styvpappa i ett boende som inte är godkänt av hyresvärden. Vi måste flytta i juni.Jag beskriver att jag inte har det bra hemma. Redan när jag kom till Sverige sa mamman att hon skulle skicka jag tillbaka till Thailand om jag inte lärde sig svenska på en månad. För några år sedan gjorde dåvarande skola en anmälan om att jag blev slagen hemma. Enligt blev jag inte trodd, men den fysiska misshandeln upphörde. Nu beskriver jag att jag väldigt ofta får höra att jag måste flytta tillbaka till Thailand, att jag är dålig, att jag alltid är sur, att de inte tycker om mig och att de vill sparka ut mig.. Detta får jag höra från såväl mamma som styvpappa. Jag beskriver att jag verkligen försöker verka glad trots att jag mår mycket dåligt. Jag hjälper till en hel del hemma. Tvättar, städar och hämtar lillebror. Ibland får jag stanna hemma och vabba när lillebror är sjuk. ---jag har inget bankkonto. När jag bad mamma om att hon skulle godkänna att jag fick ha ett sådant blev hon mycket arg på mig. Jag får sällan några pengar. Mamma tycker det räcker att Jag betalar mobilabbonemanget.
För något år sedan var mamma och lillebror sex månader i Thailand och jag var ensam med sin styvfar. Vid ett bråk sa han åt mig att ge sig iväg till Thailand och kastade en plastpåse med kläder i mitt ansikte.
Vid ett annat tillfälle var mamman bortrest över natten i borås och jag var ensam med sin bror och styvfar. Jag sover i min gamla rummet som jag delar med min lilebror och vaknade vid ettiden på natten av att styvpappan satt på min säng och sa att jag skulle dricka vatten. Jag såg att det stod en ölflaska bredvid och sa att jag inte ville ha. Jag somnade om och vaknade några timmar senare av att styvpappan kröp ner i min säng. Jag sprang då till lillebrors säng och lade sig där. På morgonen låg han fortfarande kvar i min säng. Jag tog då Ipad och filmade detta ölflaskan. Jag visade senare filmen för min mamma som då blev arg och sa ”du försöker ta min man”.
Jag är mycket orolig och ledsen över min situation. Jag är rädd för såväl mamma som styvfar. Hon säger att de/jag nog flyttar till Thailand där jag inte har någon framtid. Jag trivs bra i skolan och går framåt. Min dröm är att komma in på ett nationellt program. Enligt min lärare jobbar jag på, men det märks att jag har mycket annat att tänka på.
Jag vill träffa en socialsekreterare utan mamma till en början. Enligt jouren så gick inte det, utan jag hänvisade direkt till de.Jag vet att mamma kommer att bli mycket arg över denna anmälan, men att jag vill göra vad jag kan för att förändra situationen.
Den enda grej som jag ha tänkt är att flyttar bort från de. Som de ville det!
Pattiya

BUP svarar:
Hej Pattiya!
Tack för ditt välskrivna mejl. Du är säkert en klok tjej som uttrycker sig så fint på ett helt nytt språk. Det är bra att du frågar om råd! Din situation som du beskriver är inte acceptabel. Du måste få hjälp.
Som jag förstår har du tidigare varit fysiskt misshandlad. Även om den fysiska misshandeln upphörde efter anmälan, så fortsätter en psykisk misshandel både från din egen mamma och från din styvfar.
Att få höra av dem att de inte tycker om dig, att du är "dålig"och att de vill bli av med dig, att du ständigt hotas av att bli utsparkad och ensam skickad till Thailand är faktiskt psykisk misshandel.
Dessutom förstår jag att du också blir utnyttjad att vara hemma med din sjuka lillebror. Detta är inte tillåtet - skolbarn kan/får inte "vabba" som du skriver. Det är de vuxnas ansvar! Jag blir också bekymrad av hur din styvfar har närmat sig när din mamma inte var hemma. Även om det inte hände något var det milt sagt mycket olämpligt!
Men vad kan du göra i denna situation?  Det är helt rimligt att du behöver få kontakt med socialtjänsten och att du ska kunna berätta om din situation utan din mammas närvaro.
Jag tycker att du först ska tala med skolkurator och berätta allt du har skrivit om. Du kan välja att helt enkelt visa ditt mejl för kuratorn , för du sammanfattar så bra hur ohållbart det är hemma för dig.
Kuratorn kan hjälpa dig med att få kontakt med socialtjänsten och hon kan framföra varför det är viktigt att du ska träffa en socialsekreterare på egen hand.
Du kan också gå in på BRIS.se. Där kan man chatta eller mejla om sina problem eller ringa på telefonnummer som står på deras hemsida. Där kan du berätta hur du har det och få ytterligare råd och vägledning.
Ge inte upp - du är värd att få det bra. Inget barn ska behöva tåla det du är utsatt för.