Min mamma förstår mig inte som förut
Hej!
Min mamma och jag bråkar jätte ofta. Min föräldrar är skilda, och de har dom vart sen jag var 3 år.. Så i 10 år nu . Jag har aldrig gillat att va hos min pappa. Nu är jag där varannan helg. När jag är där är har jag oftast en känsla av att jag bara vill gråta. Men om jag blir ledsen och säger att jag inte vet varför blir han/min bonus mamma arga på mig . Dom har även väldigt mycket regler. Min halv lillebror som är 2 år bor där och jag saknar hon jätte mycket hela tiden. Men tillbaka till de jag igentligen tänkte skriva om.. Somsagt bråkar jag jätte mycket med min mamma. Vi bråkar om små saker och jag blir ganska lätt arg. Jag är oftast på mitt rum eftersom jag vill undvika bråk. Sen har min mamma inte jätte mycket pengar (vi är knte fattiga) men nu är hon mamma ledig för min lillasyster oxå. Så hon är ganska irriterad på allt eftersom hon inte får sova så mycket. Jag vill bara att min gammla mamma ska komma tillbaka jag känner mig ledsen hela tiden och min mamma förstår inte mig... Snälla hjälp mig otkar inte mer :(
vill inte bråka mer...

BUP svarar:
Hej du som inte vill bråka mer!
Jag måste säga att jag verkligen blev tagen av ditt mejl. Du har det svårt just nu, det har du.
Du har fått två nya familjer, en hos pappa och en hos mamma, men det verkar inte vara riktigt bra för dig varken hos den ena eller hos den andra. Och när man inte har det bra hemma så blir man - som du också skriver - både arg och ledsen, omväxlande. Ibland är man bara helt gråtfärdig, ibland är man lättirriterad och det skapas konflikter kring småsaker. Fast man inte vill det!
Om jag förstår dig rätt så har du tidigare haft en bra relation - åtminstone med din mamma. Men nu har hon fått ett litet barn till att ta hand om och är säkert trött. Hon kanske också har  - som du antyder -  en del att tänka på kring er ekonomi.
Jag kan tänka mig att allt detta medför att hon nu inte orkar lyssna på dig lika mycket och vara lika uppmärksam som tidigare.
Du skriver inte om mamma också har en ny partner eller om hon nu är ensamstående med två barn. Men hur det än är, är jag säker på att ni båda behöver varandra och ni båda vill säkert hitta tillbaka till varandra. Hur kan man göra det?
Jag vill absolut inte lägga ansvaret för den uppkomna situationen på dig. Det är alltid vuxnas uppgift och ansvar att hantera de påfrestningar som kommer i livet.
Men kan du tänka dig att du - återigen på samma sätt som du skriver i ditt mejl -  tar upp med henne att du ser att hon är trött och att hon har mycket att ta itu med men det är viktigt för dig att ni är sams och att ni båda blir bara ledsna av bråken.
Jag tycker det är viktigast att ni försöker tala med varandra istället för att bli arga på varandra. Om du frågar nån gång "Mamma, kan vi hitta en liten lugn stund att prata? Det brukar vara nyckeln till en ömsesidig förståelse om man hittar en stund för samtal och inte bara häver ur sig sin irritation när det just uppkommer.
Vet du, jag tror att om ni en första gång lyckas med ett förtroligt samtal som ni inte haft på länge, så blir det lättare att fortsätta med det och hitta en nytt tonläge.
Jag tror att du på den vägen kommer att återupptäcka din "gamla" mamma.
Om det ändå inte funkar, eller om du känner att du behöver bolla vidare med någon om dina tankar och känslor, så kan du kontakta tjejzonen.se
Där du kan anonymt chatta med någon som kan ge dig flera idéer.