Har försökt sluta skära mig
Hej, jag är snart fjorton år. Jag har skärt mig sen jag var 11 år ungefär, sen 2012. Jag har försökt sluta flera gånger, men varje gång tar det bara några dagar, ibland bara timmar, innan jag börjar skära mig igen. Mina föräldrar vet att jag skär mig och varje gång dom hittar mina rakblad slänger dem rakbladen, så lägger massa pengar på att köpa rakblad. Jag mår jätte dåligt, har det svårt i skolan och hamnar då i bråk hemma om mina betyg och så vidare. Jag orkar nästan ingenting, jag missar varenda fotbolls träning eftersom jag inte orkar gå till träningen, jag orkar inte äta och jag orkar inte gå till skolan. Jag vill inte må så här, men jag vet inte hur jag ska göra för att göra det bättre.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
När jag läser ditt brev så tänker jag att du har det jättetufft! Vad bra att du skriver hit!
Det du beskriver känns allvarligt, och det är jätteviktigt att du tar tag i det snarast möjligt! Precis som du själv har insett, så är ju rakbladen och skärandet ingen bra lösning. Det hjälper möjligen för stunden, men löser ingenting på sikt. Förändrar ingenting. Det blir i stället en dålig spiral som bara får dig att må ännu sämre.
Du skriver att dina föräldrar vet att du skär dig… men försöker de hjälpa dig på något sätt? (annat än genom att slänga rakbladen?).  Jag tänker att det är jätteviktigt att du pratar med dem om hur du mår och att du behöver hjälp! De behöver förstå att de måste hjälpa dig, och att det inte räcker med att bara slänga rakblad.
Jag tycker att du ska be dem hjälpa dig att ringa till din närmaste BUP-mottagning och se om ni kan få en tid snart. Eller ring dit själv! Du kan säkerligen få egna samtal på BUP, men det är bra att föräldrarna är med dig när du ringer och kanske i början av BUP-kontakten (eller hela vägen, såklart, om det behövs).
Om du tycker att det är jobbigt att prata med föräldrarna, så gå och prata med t ex din skolkurator eller gå till ungdomsmottagningen (eftersom du beskriver att det är jobbigt i skolan, så tror jag att det kan vara en bra idé att prata med din skolkurator!). Men jag tycker ändå, som sagt, att det är bra om du tar kontakt med BUP så snart som möjligt.
Att gå och må dåligt en längre tid är inte bra. Det är viktigt att ta tag i sin situation och ta ansvar för hur man mår och att söka hjälp. Det är först genom att man pratar med någon som man kan påbörja en förändring åt rätt håll. Så…Bra gjort av dig att skriva hit och ta tag i saken nu!
Och du… vänta inte! Gör det redan idag!
Lycka till!