Behöver hjälp men vill slippa mammas inblandning
Hej! Jag har haft kontakt med BUP sedan tidigare på grund av asperger's syndrom, ångestsyndrom, depression och självskadebeteende och går på antidepressiva. Men jag slutade gå till BUP för över ett halvår sen (bortsett från uppföljning av medicinering) för att jag inte var villig att ta emot hjälp, men nu känner jag att det här börjar gå överstyr. Jag har lidit av psykisk ohälsa så länge jag kan minnas, redan som liten hade jag tvångsbeteenden och hypokondri. I 4an hade för första gången planer på att ta mitt liv och i årskurs 6 började jag skära mig själv och har hållit på sedan dess. Jag mår verkligen inte bra, men jag har blivit riktigt duktig på att hålla uppe en fasad. Skolan tar kål på mig, trots att jag redan har speciell anpassning på grund av asperger och jag har en massa problem med mig själv. Den senaste tiden har självmordstankarna bara blivit allt fler och jag kämpar mot självskadebeteendet, självhat, ångest och lite annat. Min mamma ringde BUP före jul för att be om en ny psykolog åt mig så att jag kunde börja om på nytt där, men har fortfarande inte fått en tid och jag tänker inte ta upp det med min mamma igen för nej, jag klarar verkligen inte av att prata om mitt mående med henne, och ja jag har försökt hur många gånger som helst och varje gång har det bara blivit värre. I våras när hon visste om mitt mående var det ett levande helvete är hemma och jag tänker inte uppleva det igen. Jag fyller snart 17 år, jag är gammal nog för att veta vad som är bäst för mig, vad som funkar och vad som inte funkar. Hur mycket kommer hon behöva bli inblandad om jag nu får en tid hos BUP och berättar om mina självmordsplaner och mitt självskadebeteende? Det är ju ändå inte så allvarligt, enligt mig.
Vet inte vad jag vill komma fram till med den här texten ens. Antar att jag är i desperat behov av hjälp men att det inte kommer gå så länge jag är minderårig och min mamma kommer behöva bli inblandad. Men jag känner verkligen att jag inte orkar så länge till, för det är ett konstant krig i mitt huvud och jag står inte ut med alla jobbiga tankar.
kämpar på

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det framgår verkligen av det du skriver att du har en riktigt svår situation, som dessutom på sistone blivit värre. Och du har kämpat på nu på egen hand. Men du har så mycket erfarenhet både av att må dåligt och av den hjälp som finns att få via BUP att du vet att du nu behöver en ny kontakt.
Att du mår sämre är säkert något som är svårt för de flesta i din omgivning att förstå, eftersom du blivit så skicklig på att dölja hur det verkligen står till. Det är därför så viktigt att du har tagit det här initiativet nu. För du har förstås verkligen rätt till den hjälp och det stöd som du behöver i en så ansträngd situation.
Den tid som din mamma bad om för din räkning före jul skulle du behöva få besked om. Av erfarenhet vet du att du inte vill be din mamma ringa, eller ens ta upp hur du mår med henne. Tror du att du skulle orka och våga ringa upp BUP-mottagningen själv och fråga när du kan få komma? Om inte kanske du har någon annan vuxen i din närhet som du litar på och skulle kunna be om hjälp. Kanske en släkting, eller skolsköterskan, en mentor eller liknande.
Som du är inne på är det vissa saker som en behandlare måste prata med föräldrarna om när man inte är myndig, men det är långt ifrån så att alla detaljer delas med föräldrar. Läs gärna artikeln jag länkar till just vad gäller hur man kan arrangera en samtalskontakt på BUP så att man som ungdom kan känna sig trygg med vad som förs vidare och inte.
Du har också verkligen rätt i att du vid det här laget själv vet vad det är du behöver och vad som skulle fungera och inte. Jag önskar dig verkligen lycka till med en ny kontakt på BUP, som jag hoppas kan vara ett tryggt stöd när du har det så här svårt både hemma och i skolan.
Du ska inte behöva gå igenom det själv och är klok som inser det!