Min pappa dricker för mycket
Hej. Jag är 17år och och skulle behöva hjälp/tips hur man hanterar en pappa som dricker för mycket.
Min pappa är oftast omtänksam och snäll förutom när det blir mycket på jobbet och när han dricker för mycket på fredag- och lördagkvällar. Att sitta och se sin pappa bli helt personlighetsförändrad under en kväll, dryg, störst, bäst och vackrast och dessutom inte sällan ställer till med bråk eller lägger dumma kommentarer blir väldigt jobbigt i längden. Det påverkar både mig och min syster och självklart min mamma.
Jag har ingen aning hur jag ska agera, jag är rädd för att säga det direkt till honom då jag vet att det förmodligen kommer slut med att han blir arg och det blir bråk. Men samtidigt så klarar jag inte av att se detta fortgå och se att min syster tycker det är jobbigt. Därför skulle jag behöva tips på hur jag kan agera eller gå till väga för att få honom att inse vad det är som händer för det verkar precis som att han inte inser själv vad som händer och hur det påverkar oss andra.
/H
H

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det är verkligen inte så lätt att veta hur du ska gå till väga.
Jag tycker att du i första hand ska ta upp frågan med din mamma och höra med henne. Hur stort tycker hon problemet är och har hon försökt prata med honom? Har hon några tankar på hur ni ska gå till väga? Kanske kan hon förmedla till din pappa hur du och din syster påverkas av hans drickande.
Du har antagligen rätt i att han själv inte riktigt inser vad som händer och hur det påverkar er andra. Det är bra att han får reda på det och förstår att han skapar problem både för sig själv och sin familj när han dricker för mycket.
Om du själv vill prata med honom om hans alkoholvanor så tror jag att du kan pröva dej fram lite försiktigt. Ta upp frågan när han är nykter och när det känns bra mellan er. Kanske kan du bara fråga varför han dricker alkohol. Är det för att må bra,koppla av osv och så sakta komma in på hur det påverkar dej. Jag tror du känner på dej att det gäller att få ett riktigt samtal och inte bara förnekande och ilska.
Om du vill ha mer tips och råd kan du ringa Vårdguiden och prata anonymt  med deras Alkohollinje eller Bris.
Du kan också ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor.
Lycka till!