En vecka i månaden förvandlas jag till ett monster
Hej,
Jag behöver hjälp. Jag är 19 år och har trots perioder av svåra ätstörningar och destruktivt självskadebeteende aldrig lidig av någon långvarid depression, men en gång i månaden blir jag ett monster. Jag har en okontrollerbar PMS och jag vet inte vart jag ska ta vägen eller om det är möjligt att få behandling. Mina humörsvängningar är oförutsägbara och påverkar människor i min närmsta omgivning och vågor av dåligt samvete sköljer över mig, men jag känner mig totalt ur kontroll. Jag bor tillsammans med min bästa vän och jag hatar sättet jag behandlar henne på. Jag ger henne skuldkänslor och jag är fullt medveten om det, vilket gör att jag hatar mitt beteende ännu mer. Detta har också hänt tidigare med mina föräldrar, syskon och tidigare förhållanden.
Känslorna jag känner är outhärdliga, men eftersom att de kommer på en regelbunden basis (och har gjort under de senaste 3-4 åren) så är jag nu mer säker på vad det beror på. Jag är i övrigt en social och väldigt glad person, men när min PMS kickar in så vill jag knappt vistas kring andra människor. Jag blir aggressiv, gråtfärdig, går inte till skolan, mina ätstörningar eskalerar och jag undviker kontakt med människor som jag vanligtvis vill vistas kring dygnet runt (dels för att jag vet att jag kommer att såra och skada dem, och jag tål inte tanken av att de ska behöva stå ut med mitt PMS-jag en vecka i månaden).
Jag har tidigare tänkt att man inte kan förklara bort någonting på något så enkelt som PMS, men det påverkar min psykiska hälsa och dagliga tillvaro så mycket att jag nu känner att jag på något sätt måste få hjälp för det. Jag orkar inte mer. Jag orkar inte behöva vara beredd på att jag i slutet av varje månad går ner mig och hatar allt och alla i min omgivning och att det inte finns någonting att göra åt saken.
För tillfället bor jag utomlands och det är därför jag skriver här. Jag vet inte vart jag ska vända mig eller vem jag ska kontakta för att kunna få hjälp. Om det nu ens går att få hjälp. Snälla, jag måste få ett slut på det här, det blir bara värre och värre och värre och värre. Utvecklingen skrämmer livet ur mig.
Deltidsmonstret

BUP svarar:
Hej Deltidsmonstret!
Tack för ditt brev - det här är något som många tjejer känner igen sig i, i mer eller mindre hög grad. När man har så svår PMS som du, är det väldigt svårt att leva med.
Om du hade varit i Sverige skulle jag rått dig att gå till närmaste Ungdomsmottagning eller Vårdcentral och det är nog bra att göra det när du kommer hem. Jag vet inte vart du kan vända dig nu, eftersom jag inte vet var du befinner dig.
Du behöver göra en ordentlig utredning och ibland kan det behövas medicin för att dämpa de värsta besvären. Du kan absolut få hjälp och jag tycker egentligen att du skulle söka det snarast möjligt.
Under tiden tycker jag du ska prata med dina närmaste (särskilt de som just nu är närmast) om detta och försöka komma överens om hur ni kan göra under PMS-veckan. Man kan komma överens om Stopptecken, om sätt att just då undvika konflikter etc.
Det är viktigt att du berättar att ditt humör egentligen inte är riktat mot dem och att du verkligen själv kämpar med detta och är orolig för hur det påverkar både dig och dem.
Det kan ibland lindra att motionera/röra på sig, sova och äta regelbundet, undvika stress och alkohol, träna yoga-mindfulness eller andra avslappningstekniker.
Du kan gå in på 1177 Vårdguiden och läsa mer om du vill.