Får kväljningar och är stressad
Hej.
har under drygt ett år nu haft kväljningar efter varje matintag både morgon som kväll. Kollade upp det och fick någon sorts medicin. Tog den ett tag men den hjälpte inte riktigt.. Sen nu för typ en vecka sen har jag börjar mått dåligt regelbundet vid nervositet. Är ofta stressad och har väldigt svårt att fokusera på saker och ting. (Om det nu har med saken att göra vet jag inte). Undrar väl mest om det har med stressen att göra? Och om man bör gå till läkare eller dylikt och kolla upp detta.
Grk

BUP svarar:
Hej Grk!
Det är mycket bra att du vill ta tag i din stress! Det är viktigt att man får hjälp med stresshantering när man känner att man själv inte riktigt rår över detta på egen hand. Det är viktigt inte bara för att man självklart inte mår bra av stress och precis som du skriver, blir man "ofokuserad på saker och ting" som kräver koncentration.
Det är också viktigt för stress kan även leda till olika kroppsliga besvär. Du undrar om dina kväljningar efter varje matintag - åtminstone på morgonen och på kvällarna -kan vara en följd av din stress du upplever.
Mitt svar är att det kan mycket väl hänga ihop eller kan delvis hänga ihop eller kan vara relativt oberoende varandra. När jag skriver här "relativt" då tänker jag på att det nästan inte finns någonting i vår kropp som inte påverkas av negativt stress.
Jag skickar med lite information till dig om stress och vilka vitt skilda symptom den kan orsaka. Samtidigt är mitt råd till dig att du går tillbaka till en läkare och att du berättar både om kväljningarna och om din stress. Man måste alltid först undersöka om det finns någon kroppslig (medicinsk) orsak till symtomet och behandla det man hittar.
Men du behöver hjälp för dina svårigheter med stressen, oavsett vad läkaren hittar. Om stressen blir den enda förklaringen eller om det blir en delförklaring spelar ingen roll för ditt behov av hjälp med att få ett sundare förhållningssätt till alla uppgifter som finns i vardagen.
På många vårdcentraler finns numera kurator eller psykologhjälp. Fråga din doktor om den möjligheten. I annat fall kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun eller ringa till BUP. Men släpp inte frågan nu, du ska inte ha detta lidande!