Min kropp håller på att lägga av
Hej jag har under snart ett år varit djupt deprimerad jag går på antidepressiva sömntabletter och lugnande jg har väldigt ofta hemska långa panikångest attacker. Jag blev bättre runt vintern men har det blivit värre än nånsin det känns som att min kropp håller på att lägga av och jag orkar nästan ingenting längre. Och allt blir bara värre och värre skolan vet om detta och jag har anpassad studiegång men nu funkar inget jag har gett up jag orkar inte längre jag vill bara försvinna. Jag pratar med en psykolog på första linjen och har gjort det under 8månader nu. Hon säger att detta kommer ta tid att reda ut då vi inte vet varför det är såhär men jag orkar inte detta längre jag går inte till skolan för jag tycker det är jätte jobbigt att vara social. Jag har också höga krav på mig själv och blir arg och slår mig själv när jag missar eller gör saker fel. Min psykolog säger att det jag har liknar utbrändhet hos vuxna (jag e 14 år). Och hon vi koppla vidare mig till bup och sjukskriva mig en längre tid men jag vet inte om jag orkar det jag kan inte förklara nånting min föräldrar vet allt jag har svåra sömnproblem och äter ibland för mycket ibland inget alls jag mår piss åt helvete rent ut sagt jag vet inte var jag ska ta vägen hjälp mig jag orkar inte leva med det här längre jag rider en gång i veckan och spelar badminton en Annan och det älskar jag och jag älskar mina 5 husdjur och skulle inte klara mig utan dem jag vill inte bli sjukskriven men det känns som det behövs hjääääälp!!!
hästtjejen

BUP svarar:
Hej Hästtjejen!
Det verkar som att du har fått en del hjälp med det räcker inte. Du får medicin, du har samtal på första linjen, anpassad skolgång men du mår fortfarande dåligt. Och så kan det vara, det händer även med kroppsliga sjukdomar att man får en viss hjälp på vårdcentralen men man måste ändå ta ett steg till och söka hjälp hos en specialist.
Jag tycker att din psykolog har rätt när hon anser att du ska gå till BUP. BUP är just den specialistmottagning som man ska vända sig till när man tidigare försökt på första linjen, men det behövs något mer. Även frågan ifall sjukskrivning vore bra eller inte (så som du känner) ska bedömas där.
Jag förstår att du tycker det är jobbigt att börja nu hos någon annan, men så som du mår du får inte bara fortsätta. Det är jättebra att dina föräldrar vet allt, de kommer att vara med i din behandling som stöd för dig.
Det är också jätte-jätte bra att du har aktiviteter du tycker är roliga, som att rida och spela badminton. Lika viktigt är att dina husdjur fyller dig med glädje.
Men lyssna nu till din nuvarande behandlare och gå vidare till specialistmottagningen det vill säga till BUP. I ditt fall är det det jag kan råda dig!
Läs lite om hur det går till på BUP i det jag skickar med här.