Rädd att förlora greppet
Jag har sedan ganska länge tillbaka haft olika hjärtklappningar, oro i magen, stressande tankar, varit extra trött, haft yrsel och även illamående. Detta har påverkat mig väldigt negativt på sista tiden och jag känner inte riktigt att jag har kontroll över mig själv längre. Jag har blivit väldigt lättirriterad, okoncentrerad när jag får en uppgift, svårt att sitta still och tänker inte efter när jag säger saker, som ibland kan leda till att jag sårar någon.
Jag har väldigt starka overklighetskänslor som gör att jag blir rädd för att utsätta mig i vissa sociala situationer, detta kan ibland hindra mig från att göra vissa saker jag vill. Overklighetskänslorna håller i stort sett i dagligen, men kommer ibland som starkare. Då känner smäller de till i huvudet på ett konstigt sätt och jag försvinner i mig själv. Kan inte reagera, utan bara ser allt hända framför mig som en film.
Har fått några panikångest attacker på nätterna, något som börjar komma mer och mer. Jag har varit ganska nyligen med om en olycka som jag inte hunnit riktigt bearbeta, förra året hände ganska mycket saker som gjort att jag inte klarar av att göra vissa saker jag ville göra förut. Som att umgås med flera stycken, gå på fest, åka moppe/bil med kompisar eller andra svåra situationer som jag inte kan hantera.
Jag känner nu att detta börjar gå för långt och behöver på nåt sätt hjälp men vet inte vad jag behöver för hjälp. De känns som att jag lever i en egen värld i bara mitt huvudet. Känns som jag ser livet som en film. Börjar bli riktigt rädd för både mig själv och att jag ska förlora greppet. Snälla svara på denna frågan behöver verkligen veta hur jag ska få rätt hjälp!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som ger en väldigt levande bild av den situation som du lever i! Du berättar om starka overklighetskänslor, panikångest och att det känns som att du ser livet som en film. Du är rädd för att du till en del håller på att tappa kontrollen över ditt liv. För att undvika overklighetskänslor har du också börjat begränsa ditt sociala liv.
Jag håller med dig om att det är klokt att söka hjälp för problemen när de nu håller på att hindra dig alltmer i vardagen.  Risken finns annars att de tenderar att ta över allt större del av livet. Du berättar också i brevet att du varit med om en olycka och att det dessutom hänt många andra saker som du vet påverkar dig negativt fortfarande. Du beskriver inte närmare vad det är, men jag tycker det låter troligt att det är viktiga händelser i ditt liv, som du kan behöva hjälp med att bearbeta för att du ska må bättre.
Jag är övertygad om att du kan få god hjälp av en samtalsbehandling på BUP. Den kan hjälpa dig att bearbeta de händelser du varit med om, som hindrar dig i det vanliga livet och du kan också få stöd i att orka ta den ångest som uppstår då du utsätter dig i sociala situationer.
Be någon av dina föräldrar kontakta närmaste BUP-mottagning så att du kan ges den möjlighet till stöd och hjälp. Om det känns svårt att prata med dina föräldrar så visa dem det här brevet du skrivit hit till BUP.se  så tror jag de kan förstå din situation. Hoppas du får den här hjälpen snart, den är du värd!