Jag är besatt av min vikt
Jag har snart i ett år varit besatt av min vikt och vad jag äter. Men ingen märker något då jag äte som vanligt men får oftast ångest om jag äter något som inte är bra som t,ex pasta (tycker jag). Jag läste nyligen några tecken på att man har ätstörningar. Jag stämde in på nästan alla tecken. Jag vill inte söka hjälp än för jag tänkte att jag kanske lyckas gå ner i vikt med detta och sen kanske det går över. Men om det inte går över så söker jag hjälp. Vill inte heller säga till mina föräldrar för de kanske tycker att jag ska sluta utan hjälp, men det är jobbigt. Jag är inte lycklig av detta. Tycker ni att jag ska söka hjälp nu ?
Det låter inte farligt som andra personer men ja jag behöver bara svar.
soo

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker absolut att du ska söka hjälp nu. Du verkar tänka att först gå ner i vikt och att det sedan går över? Så tror jag inte det blir utan går du nu ner i vikt kommer du fastna ordentligt i en ätstörningsproblematik och det innebär stora problem. Du ska nu fortsätta med att äta normalt och regelbundet. Du har en del ångest över detta men börjar du banta kommer du inte få mindre utan mer ångest.
Du ska ta en ätstörningsproblematik på allvar. Det är väldigt lätt att få det och svårt att komma ur. Ju tidigare du söker hjälp desto lättare att du kan börja tänka på annat sätt. Om dina föräldrar tycker du ska sluta utan hjälp kan du be dom ringa BUP och höra vad de tycker. De har ju träffat många med ätstörningsproblem. Du kan själv få hjälp på BUP eller på en ungdomsmottagning. Du kan också chatta på Ätstörningszonen.
Bra att du frågade när du var lite tveksam till hur du ska göra.
Lycka till!