Jag är rädd för allt
Hej.
jag är en 13 årig tjej som nyss flyttade utomlands. Jag har det väldigt svårt här. Jag känner mig så isolerad, för att jag bor i en liten by. Jag är för blyg att visas i klassen för att jag är överviktig. Därför har jag börjat skolka ganska mycket. Jag vågar inte skolka mer för att det påverkar mina betyg men jag vågar inte gå tillbaka till lektionerna jag har missat. När jag bodde i Sverige hade jg också problem med mig själv. Jag brukade/ brukar självskada? mig själv. Jag har så många problem som jag bara inte kan skriva här. På sistone är det ända som fortsätter mig gå är att snart har jag lov. Då kommer vi kanske till Sverige. Jag har saknat Sverige och mina vänner otroligt mycket. Jag pratade med mina vänner och de säger att de har fått en ny tjej i klassen. Alla säger : hon skrattar hela tiden, exakt som du. Och jag har en känsel att på något sätt är hon min ersättning, att alla mina vänner har glömt mig. Och nu vet jag inte om jag vill hem till Sverige. Jag vet inte vad jag ska göra längre. Hela tiden har jag längtat hem, det var det ända som fortfarande gjorde mig stanna på den här grymma jorden, men nu när nästan alla har glömt mig vet jag inte vad jag ska göra. Jag har fått en sån stor depression. Det känns som om jag är i en mörk korridor och har ingen aning när ljuset ska sättas på. Jag oror mig så himla mycket över skolan, fast jag är för rädd at gå dit. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är rädd för allt. Jag svalde XX paracetamol tabletter idag. Jag vill bara att alla problem ska bort. Mina föräldrar undrar varför jag alltid är så otacksam och sur, men de förstår inte mina problem. Ingen gör. Jag behöver hjälp. Jag har inte ringt något sjukhus för att jag är för rädd att prata om mina problem. Snälla, bara säg mig vad jag ska göra.
Anna

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag förstår att du har många problem men jag kan inte kommentera allt detta nu utan bara det allra viktigaste. Du skriver att du  svalt en stor mängd värktabletter. Det är dessvärre mycket farligt och du skulle behövt uppsöka läkarvård redan då. Jag vet inte vad som hänt sedan dess. Kanske ångrade du dej och berättade? Jag hoppas det. Men kanske har du ännu inte berättat?
De tabletter du tagit kan ge mycket allvarliga leverskador och det förädiska är att även om du inte blev akut förgiftad så kan din lever ändå bli skadad utan att du genast märker det. Så mitt allvarliga råd till dej är att du genast berättar för dina föräldrar och att de hjälper dej till en läkare som kan ta prover på din lever och undersöka dej.
Du skriver att du inte ringde till något sjukhus för du är rädd att prata om dina problem. Nu måste du vara modig och berätta  att du tagit dessa farliga tabletter. Jag önskar jag kunde hålla dej i handen och hjälpa dej berätta för dina föräldrar men det går ju inte. Men hoppas du klarar det. Lycka till!