Vill få stopp på ätstörningen
Hej! Jag är en 13 årig tjej och jag tror att jag har en ätstörning och jag har fått börja gå till t.ex skolskötersan på skolan osv för att få stopp på det, och jag vill få stopp på det men jag vet inte hur. Och jag tror att min lilla syster har börjat förstå att något är fel och hon har börjat äta mindre än vad hon gjorde förut och då blir jag jätte sur för jag vill inte att hon ska börja göra det jag gör så jag är jätte noga med vad hon äter osv. Men när jag ska försöka sluta så går det bara inte , vad ska jag göra och hur ska jag få stopp på det?
Bekymrad tjej

BUP svarar:
Hej "Bekymrad tjej" och tack för ditt brev. Vad bra att du skriver hit!
Det låter väldigt bra att du har kontakt med skolsköterskan. Det är superviktigt att du berättar för hen om vad som är problemet så att du kan få den bästa hjälpen.
Det är inte lätt att klara av att hantera problem med ätstörningar på egen hand, särskilt inte när man är 13 år. Jag vet inte vad du har fått för hjälp hittills av skolsköterskan, eller hur länge hjälpen har pågått, men ibland tar det lite tid innan man upplever att det händer något positivt.
Om inte skolsyster kan hjälpa dig så tycker jag att du ska be hen att hjälpa dig vidare till en vårdcentral, eller BUP.
Sen tycker jag att det är superviktigt att dina föräldrar får veta att du är orolig. Inte bara för egen del, men också för din lillasyster. Det är vuxnas ansvar att barnen får den hjälp och stöd som de behöver.
Om du vill kan du logga in på Ätstörningszonens chatt och prata med en Storasyster där.
Hoppas att du snart får den hjälp som du så väl förtjänar. Och du, ge inte upp!