Hatar när någon ser mig ledsen, vill inte prata och litar inte på någon
Hej. Under en längre tid har jag mått väldigt dåligt och är nere, får ångest och ligger och gråter under natten när ingen ser (utöver min hund) och känner mig ofta rätt värdelös. Jag hatar när folk ser mig ledsen och nere och vill helt gärna inte prata med någon om det, jag vågar inte prata om det med några vuxna eller mina kompisar eftersom jag har problem att lite på människor. Ett par av mina vänner vet lite om att jag har mycket ångest och har upptäckt mina ärr.
Jag avskyr att göra fel och misstag och fram till sommaren förra året skar jag mig själv. Jag slutade när mina föräldrar fick reda på det och lovade min pappa att inte göra det igen. Lite mer än en halvår klarade jag mig faktiskt innan jag började igen.
Min mamma dricker ibland och är full en period, typ en vecka innan hon slutar med det och blir "normal" igen. Så är hon väl ungefär 4-6 gånger per år, men det sätter mycket stress på mig och får mig ännu mer ledsen och deprimerad. Eftersom min pappa jobbar mycket får jag stå ut med henne då och ta hand om våra hundar, och de är praktiskt taget mitt liv.
Jag trivs bra ensam och är väldigt blyg och tillbakadragen och hatar uppmärksamhet. Tror jag kan vara lite av en högkänslig person. Jag mår verkligen inte bra och tankar om självmord har smugit sig på, ibland känns det som en fantastisk idé och sedan börjar jag tänka på hundarna och undrar hur de skulle ha det. Ibland känns det som om de är den enda anledningen att jag fortfarande är vid liv.
Och just för att jag aldrig pratar om vad jag känner - jag lyssnar på mina vänner och försöker hjälpa dem istället - så hamnar alla mina tankar här i stället och kan vara onödigt lång..
Förvirrad

BUP svarar:
Hej förvirrad!
Inte konstigt om du känner dig förvirrad tycker jag. Det är mycket som du bär inom dig helt själv. Så jättebra att du skriver hit och att du på det sättet börjar att berätta hur det är för dig.
Jag fastnade för att du skriver att du inte vill visa din ledsenhet för någon annan, och att du inte vill berätta för någon eftersom du har svårt att lita på andra. Den beskrivning du ger delar du med många andra som vuxit upp i en familj där någon av föräldrarna missbrukar. När föräldern missbrukar är det ju som att utsättas för återkommande svek. Jag tänker att din mammas återkommande perioder av att dricka är en ständig källa till oro för dig, ibland kan det vara så att själva oron för när ens förälder kommer att dricka igen gör att också de perioder som fungerar bra är svåra och förstörs av oron. Det svårt att ta vara på de bra perioderna, väntan på nästa gång gör det nästan omöjligt. Jag skriver inte det här för att kritisera din mamma, jag tror att hon har många bra sidor.
Tillbaka till att du inte vill berätta för andra: jag tänker så här, du lyssnar gärna på andra som har det jobbigt, jag tror också att du lyssnar utan att döma. Tror du inte att dina kompisar kan lyssna på dig på samma sätt som du lyssnar på dem?
Du verkar ha väldigt höga krav på dig själv och du tar ett stort ansvar för dig själv, för din mamma, för hundarna och för dina kompisar. Du behöver hjälp att dela det med någon annan. Om du vill ha mer information från andra om hur det är att ha en förälder som missbrukar kan du gå in på sidan drugsmart
Jag tycker också att du behöver mer hjälp med din nedstämdhet och dina tankar om att du inte vill leva. Jag uppfattar att dina hundar är viktiga för dig och det är bra. Men som sagt jag tycker inte att du ska bära allt det här själv.
Dina föräldrar vet att du har skurit dig tidigare, tror du att det är möjligt för dig att berätta för dem att du börjat må riktigt dåligt igen och att du vill ha hjälp så att du inte ska skära dig. Om du kan det är det bra, men annars tycker jag att tjejzonen kan vara en bra start för dig. Det kan vara en fortsättning på det som du börjat med i det här brevet. Att dela dina upplevelser och känslor med någon annan som också kan lyssna och ge dig råd och stöd.
Var rädd om dig !