Vågar inte säga på BUP att jag blir slagen
Hej! Jag ska gå till bup på tisdag och jag vågar inte att säga att jag är obekväm hemma, mina föräldrar är arga och slår mig. Min mamma kränker mig hela mig hela tiden och jag orkar inget mer. Jag är självmordbenägen,har självskadebetende och ätstörningar. Jag vill komma in i ett fosterhem jag vill känna mig glad och lycklig igen. Men jag vill inte att mina föräldrar ska veta om att jag har sagt det. Det känns som att jag vill starta ett nytt liv. När jag kommer på tisdag tror jag att jag kommer säga allting. Fast jag vill inte gå hem. Har aldrig velat gå hem. Är hela tiden rädd. Jag vill gärna komma bort från de, fast jag vill inte att mina föräldrar ska veta för om de vet om det kommer de att slå mig...
Hjälp

BUP svarar:
Hej!
Jag blir både ledsen och arg när jag hör hur du har det. Du behöver hjälp, ingen trettonåring ska behöva ha det så. Jag förstår att du tycker att det är fruktansvärt svårt att berätta när du riskerar att bli slagen för det så fort du kommer hem.
Du behöver berätta, det är nödvändigt för att någon ska kunna hjälpa dig, men om det är farligt för dig så kanske du inte ska börja med att säga det framför dina föräldrar. Behandlaren behöver förstå hur du har det så att du kan få hjälp att hantera dina föräldrar. Man får inte slå sina barn, det är förbjudet i Sverige. Dina föräldrar behöver hjälp att förstå det och det måste vara andra vuxna som hjälper dem med det.
På BUP brukar man träffa hela familjen men det brukar också ibland vara så att man pratar enskilt var för sig en stund. Mitt råd är, om behandlaren inte föreslår det själv, är att du frågar om du får prata enskilt en stund och berättar då.
Om det ändå blir omöjligt för dig att berätta så ge inte upp! Du kan vända dig till BRIS och där kan du vara anonym och få hjälp av dem att få den hjälp du behöver. Önskar verkligen att du får det bättre så snart som möjligt!