Jag har ett problem angående mat
Hej
Jag har ett problem angående mat och vikt. jag äter regelbundet och godis slinker ner i mig väldigt ofta. Jag har svårt att gå upp i viktigt sådär säger många till mig att jag är smal och vissa har tillochmed frågat om jag lider av anorexia. Jag tar jätteilla upp iochmed att jag inte ser mig som smal. Jag är 168cm lång och väger runt 48-50kg. Jag väger mig varje morgon och kväll.
Ibland när jag äter mycket och onyttigt vill jag kräkas upp det men jag vågar inte att sätta fingrarna i halsen. Har ni några förslag hur jag kan bli av med dessa äckliga tankar.
Jag kan även berätta att jag är väldigt aktiv på fritiden då jag utför sporter och gymmar.
fotbollstjejenn

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Bra att du vill bli av med dina matproblem innan de blivit riktigt stora problem. De kan lätt bli det. Det verkar som en del tycker att du är smal vilket inte du tycker?
Det bästa är nog om du kan försöka låta bli att tänka på mat och vikt hela tiden. Det är lätt att bli helt fixerad och upptagen av frågan. Börja med att sluta väga dej. Det är inte till någon nytta utan triggar dej bara att tänka mer på vikt och mat. Fortsätt med att äta normala måltider regelbundet. Eftersom du är väldigt aktiv på fritiden behöver du mycket näring och bränsle till din kropp.
Om du har svårt att själv bli av med dina matproblem tycker jag att du kan ta kontakt med din skolsyster eller närmaste ungdomsmottagning. De kan ge dej stöd och hjälpa dej vidare.
Lycka till!