Har så höga prestationskrav att jag inte vågar försöka
Hej, bup!
Jag är en tjej på 18 som har rätt mycket psykiska problem just nu. Har vart deprimerad med självmordstankar specifik social fobi i några år men det är inte det är inte det som är problemet. Jag verklighetsflyr. Jag klarar inte ångesten så jag läser allt jag kan få tag på för att glömma alla problem. Jag läser långt in på natten för att slippa älta och det gör att min redan dåliga koncentration blir sämre.
Detta har pågått i lite mer än 4 år men nu känner jag att jag inte orkar med. Det är sista året på Gymnasiet och jag ligger efter i nästan alla ämnen för att läxor och uppsatser ger mig ångest, jag verklighetsflyr från det och allt går bara runt och runt i en ond cirkel. Jag kan inte sluta för det är verkligen det enda som håller ihop mig, att jag vet att jag kan läsa en bok och slippa all ångest och självmordstankar. Jag tål inte stress och skolan stressar ut mig otroligt mycket. Jag har inte klarat av att skriva en uppsats sedan 2:an för att jag har så höga prestationskrav och är så rädd för att misslyckas att jag helt slutat försöka.
Senaste gången jag försökte skriva en uppsats slutade med att jag fick sådan ångest att jag blev helt handlingsförlamad och bara kunde stirra in i väggen och vänta på att det skulle gå över. Det var en oerhört skrämmande upplevelse för mig och jag är rädd att det ska hända igen. Vet ni på något sätt man kan vända verklighetsflyckten till något produktivt eller måste jag söka professionell hjälp?
Jag kan inte vända mig till er eftersom att jag redan fyllt 18 och jag vill inte lägga flera hundralappar på privat psykvård eftersom att jag inte har en inkomst förutom mitt studiebidrag, jag vill inte heller att mina föräldrar ska slösa pengar.  Vet ni kanske någon psykiatri riktad till unga vuxna/ungdomar som kanske har studentrabatt? (har prövat kuratorn på min skola men jag känner inget förtroende för henne)
Tacksam för svar!
anonymous

BUP svarar:
Hej anonymous!
Tack för ditt brev! Vad bra att du genom läsandet hittat ett sätt att dämpa din ångest! Samtidigt så inser du att läsandet blir till en verklighetsflykt när pressen blir för stor utifrån. Och det har blivit ett stort problem i sig.
Har du diskuterat dina svårigheter med uppsatsskrivning med lärarna på din skola? De borde ju vara vana vid att elever får låsningar pga för stora egna krav. Jag tycker att de borde komma med förslag på hur du ska gå till väga med uppsatsproblemen. Det är inte bara ditt problem utan skolan har här ett ansvar att hjälpa dig också!
Du undrar över möjligheterna till professionell hjälp. Det stämmer att BUP inte tar emot om man är över 18år. Jag vet inte var du bor men på många håll har man mottagningar med samtalshjälp för ”Unga vuxna”.  Du kan också söka dig till den Ungdomsmottagning, www.umo.se, som finns på din ort.
Hoppas du hittar den hjälp du behöver så att din skolstress minskar och så att du kan utnyttja de resurser du har. Dröjer det med den samtalkontakt du söker så kanske du ändå under tiden kan få visst stöd hos skolkuratorn även om du inte fick fullt förtroende för henne.
Lycka till!