Är det möjligt att starta en utredning utan att båda vårdnadshavare vet om?
Hej BUP,
Jag har en fråga som jag känner att jag inte riktigt kunnat hitta svar på på er hemsida. Det jag undrar är följande: jag är transsexuell, jag vet själv att jag är det och en av mina föräldrar vet. Jag har inte fått någon diagnos tidigare men är nu intresserad av att sparka igång en utredning för att kunna påbörja den rätt så långa vägen mot en kroppskorrigering så snart som möjligt. Och då undrar jag om det är möjligt att starta en utredning utan att båda vårdnadshavare vet om det. Jag planerar på att komma ut till min andra förälder också rätt snart, men jag vill inte känna mig pressad att göra det för att kunna starta en utredning/prata med en psykiatriker.
Så, det var allt jag undrade, tack för att ni tog tid att läsa och svara!
Vilde

BUP svarar:
Hej!
Normalt ska båda vårdnadshavarna ge sitt samtycke men det finns några undantag. Ett sådant är om det bedöms kunna skulle vara till skada för dej om även din andra vårdnadshavare får kännedom om en BUP kontakt, Detta är upp till BUP mottagningen att avgöra från fall till fall.
Jag tänker att eftersom du tänkt att berätta även för din andra vårdnadshavare ganska snart kan man kanske inte anse att det vore en skada för dej om den personen fick veta redan nu. Kanske kan BUP hjälpa till att informera eller underlätta på något vis så att båda dina vårdnadshavare blir informerade och din utredning kan påbörjas?
Så sammanfattningsvis tycker jag att du eller din informerade vårdnadshavare ringer BUP och pratar om hur ni ska går vidare. Lycka till!