Orkar inte leva efter min killes bortgång.
Hej jag är en tjej på snart 15 år. För ett år sedan hände något fantastiskt, jag lärde känna en kille och han började betyda jätte mycket för mig. Snart därefter fick jag reda på att han hade cancer, jag blev så himla orolig! den tiden jag fick tillbringa med honom var den bästa i mitt liv, jag njöt av varje sekund. En kort tid efter fick jag beskedet att han gått bort.
jag är så himla ledsen över att han inte finns i mitt liv längre. Jag har så mycket skuldkänslor. Det hemska är att jag börjar röka o använda droger, jag har även planerat att begå självmord. Saknaden är så stark och jag kan verkligen inte leva "såhär"
snälla hjälp mig för jag är rädd, rädd för att jag inte kan hålla ut mycket längre.
En tjej som verkligen behöver hjälp

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du har drabbats av en djup sorg och du känner det t o m meningslöst att leva vidare själv.
När man nyss är drabbad av en stor förlust så kan det kännas som om livet aldrig kan kännas meningsfullt igen. Med tiden brukar det trots allt ske en stegvis förändring så att man kan börja se det som också är bra runtomkring en själv igen och livet börjar likna det tidigare livet igen. Saknaden och sorgen finns kvar men du kommer att uppleva den på annat sätt än du gör nu!
Du berättar inte närmare vad det är som gör att du har så mycket skuldkänslor. Det jag vet är emellertid att sorgen efter någon, som varit känslomässigt viktig, väldigt ofta innehåller olika sorters skuldkänslor. För det mesta så lägger man en helt orealistisk skuld på sig själv och tycker kanske att man skulle funnits till för den bortgångne på sätt som inte stämmer med vardagslivet för någon. Sådana tankar kan man behöva hjälp med att reda ut. Går du för mycket ensam med dina skuldkänslor så går antagligen dina tankar rundgång och du mår bara sämre.
Du beskriver hur du i din sorg börjat leva på ett sätt som skadar dig själv. Det är olyckligt och kommer att bidra till att du mår ännu sämre. Om den kille som du sörjer kunde se dig nu, tror du verkligen att han skulle velat att även ditt liv blev förstört? Jag kan tänka mig att han tvärtom skulle önska att du var rädd om dig!
Jag håller med dig om att du är en tjej som verkligen behöver hjälp och jag är säker på att du kan få den hjälpen genom att prata med någon vuxen person som du har förtroende för.  Det kan vara en förälder, en lärare eller skolkurator. Det viktiga är att du kan få känna stöd och värme i den tunga situation du nu är i och att du också kan få hjälp att bli fri från dina skuldkänslor.
Hoppas du snart får den här hjälpen, det är du värd!