Vill ha hjälp, men känner kuratorerna privat…vart ska jag vända mig?
Hejsan! Detta är första gången jag skriver till er på BUP och jag hoppas detta funkar bättre än att prata med folk som inte förstår...
Jag har några ganska så stora problem...
Jag har blivit mobbad väldigt mycket under mitt liv, både för mitt namn (Som jag inte använder längre för att jag mår dåligt över det) och för hur jag ser ut (Färgar håret i galna färger och klär mig annorlunda) men det är inget problem längre då dom inte vågar ge sig på mig efter att jag gjorde något väldigt dumt och slog till allihop på käften för att jag blev så ledsen och förbannad..
Men iallafall jag ska komma till saken, efter all mobbning och allt som har hänt så började jag skada mig själv, jag skär mig och eldar på metall som jag sedan trycker mot låren och jag har även väldigt mycket självmordstankar och liknande..
Jag ska försöka att fatta mig kort men det är lite svårt med så mycket som jag behöver lätta från mitt tomma hjärta..
Jag vet att det finns hur många anledningar som helst till att jag mår dåligt men jag kan ju lista dom största anledningarna, eller snarare dom anledningarna som jag har lagt all skuld på...
Jag fick alkohol av en kille som jag gillade väldigt mycket som är ganska mycket äldre än mig, blev full och sedan tog han tillfället i akt och tänkte att han behöva stoppa in sitt könsorgan i något och tyckte väll att mitt könsorgan verkade som en lämplig plats för det.. Jag kommer inte ihåg så mycket eftersom att jag var ganska så full och inte ens kunde gå själv så han kanske frågade och jag kanske sa ja men det spelar ingen roll just nu..
Jag har blivit mobbad i flera år av klasskamrater och bara haft en vän att vända mig till och prata med då ingen annan var villig att umgås med oss inavlade emo fittor som dom kallade oss...
Bråkar väldigt mycket med min familj och vi kan inte ens sitta vid matbordet tillsammans utan att börja bråka om småsaker som inte har någon betydelse men dom var tvungna att hitta något att bråka om...
Den enda vännen jag hade hängde sig i början av december...
Och det är inte så att jag inte vill ha hjälp eller inte tycker att jag behöver hjälp..
På ett sätt vill jag inte ha hjälp men vet att jag behöver hjälp så ''vill'' skaffa hjälp av den anledningen för jag orkar verkligen inte mer..
Alla säger att jag ska prata med kuratorn i skolan eller gå till ungdomsmottagningen men jag känner skolkuratorn och kuratorerna på ungdomsmottagningen privat så vill inte prata med dom.. Vet att dom kommer att hålla privatliv och jobb isär men känns fortfarande så himla fel..
Förlåt om jag skriver lite virrigt men är så mycket jag vil få fram på en gång...
Vad ska jag göra??????
För mycket tankar...

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du har och har haft det tufft. Jag förstår av ditt brev att du skulle behöva prata med någon och reda i din nuvarande situation och det som har hänt. Och jag tror att det är en bra grej. Att prata. Att sätta ord på det som känns svårt. Jag tror på att det är det enda sättet att börja vända situationen och måendet till det bättre. Men det låter som att du redan vet det, och det är bra! J
Men ditt läge är lite speciellt. Du känner skolkuratorn och umo-kuratorerna privat. Och precis som du säger, så är det ju så att de har tystnadsplikt. De får inte berätta för andra att du går till dem och pratar. Icke desto mindre så förstår jag att det känns konstigt och kanske fel att öppna sig för någon man känner privat… För ibland är det ju faktiskt skönt att prata med ett proffs som inte känner en och inte har så mycket insyn…
Mitt första tips är att (om du kan) börja med att prata med de kuratorer du känner. Säg som det är, att du inte vill gå till någon som känner dig! Kan de tipsa dig om någon annan? Att man inte vill gå på samtal hos någon man känner är helt normalt och vanligt och självklart. Det är garanterat ingenting som de kommer att tycka är konstigt eller bli sura över!
Om inte det är ett alternativ, vart kan du då vända dig? Det beror ju såklart på vad det är för typ av hjälp och stöd du behöver. Ibland räcker det gott med att prata med någon vuxen man har förtroende för;  kanske en präst eller en mentor eller en tränare…. Men ibland behöver man mer än bara ”prata av sig”. Man kanske behöver mer hjälp och stöd och/eller behandling. Då kan ju en kurator vara bra. Förutom skolan och umo, så har ju vissa vårdcentraler kuratorer. Kan du (själv eller be dina föräldrar) kolla med din vårdcentral? Att kontakta din BUP-mottagning är såklart också något du kan göra. När man tar kontakt med BUP är det bra om föräldrarna är med på det, det bästa är om de kan hjälpa dig att ringa.
Jag vill också tipsa dig om möjlighet att få stöd och pepp genom att på nätet chatta med BRIS, eller med en Storasyster på Tjejzonen.se.
Vilken väg du än väljer, så vänta inte. Se till att ta hjälp så snart som möjligt!
Lycka till!