Känner mig så klumpig på idrotten
Hej! Jag är en 15 årig tjej som har adhd och jag vet inte om det har med mitt problem att göra, men iaf. Vi har idrott och jag tycker den är jätte jobbig. Jag vet inte varför men jag mår alltid dåligt innan vi ska ha idrott och vad vi ska göra för känner mig alltid så klumpig jämfört med andra och dålig, har svårt med vissa rörelser och själva motoriken och är rädd att jag gör fel och ibland när vi ska göra saker fattar jag inte hur det går till och då blir allt as rörigt i mitt huvud och jag börjar må as dåligt och jag vet inte. Det känns bara jätte jobbigt och då menar jag inte konditions mässigt utan att själva idrotten, jag mår jätte dåligt över det här. Vet inte vad som är fel, att jag känner såhär är jätte jobbigt och der tar så mycket kraft att oroa sig varje vecka AB det här ): vet inte vad det är och vad ska jag göra? Har du/ni något tips? Vem ska jag prata med? Kan inte riktigt förklara helt men hoppas du förstår lite i alla fall
Orolig tjej

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det låter som att du har det jättetufft! Och så tråkigt att du upplever så mycket oro och ”jobbighet” i samband med idrotten… för det är ju så viktigt att röra på sig! Vad bra att du ändå försöker delta!
Om din ”klumpighet”/motoriska svårigheter har att göra med din ADHD har jag svårt att svara på. Ibland har man sett att det kan hänga ihop, men det är inte alltid det är så. Oavsett hur det hänger ihop, då förstår jag att det känns jobbigt och att det tar mycket energi och kraft att oroa sig. Jag tänker att det är jätteviktigt att du kollar upp det!
Jag vet inte var i landet du bor, så det jag säger nu kanske inte gäller för just det ställe där du bor. Men generellt så borde det finnas motsvarande hjälp att få. Prata med dina föräldrar om detta, så kan de säkert hjälpa dig rätt!
Jag skulle nog börja med vårdcentralen. Se till att du träffar en doktor, där ni tillsammans kan göra en undersökning av din kropp och motorik. Dels är detta viktigt för att utreda vad dina svårigheter beror på. Dels kan du där bli slussad till rätt hjälp och träning. Om det var nyligen du fick din ADHD-diagnos, så kan du även ta kontakt med den läkare där du blev utredd, som kan svara på frågor och remittera vidare om det skulle behövas. Ibland kan även skolläkaren vara behjälplig!
Du skriver att du har ADHD. När man får diagnosen blir man ofta kopplad till habiliteringen, eller har rätt att ha kontakt med dem. Där kan du få stöd och hjälp med dina svårigheter, om de är kopplade till din diagnos (det gäller både hjälp med kroppsliga/motoriska svårigheter, men även psykologiskt/samtalsstöd om man t ex känner sig deppig och/eller orolig). Här i Stockholm så har man rätt att ha kontakt med ADHD-center. Det är ett stöd- och kunskapscenter för barn, ungdomar och unga vuxna med ADHD och deras anhöriga. Där kan du också få tips om vad du kan göra och vart du kan vända dig.
Så prata med dina föräldrar, och be dem om hjälp att komma i kontakt med rätt ställe för att utreda dina svårigheter och för att du ska få rätt hjälp!
Lycka till!