Känner mig aldrig tillräcklig
Hej, jag har de väldigt jobbigt, jag blir väldigt arg och kan gå på vissa som är dumma mot mig. Jag har jätte svårt att komma igång med skolarbete, behöver mycket hjälp, kan oftast inte sitta still, jag kämpar och kämpar för högre betyg.. Men jag lyckades inte, mitt mål var ett C i alla ämnen, fick 4 C och resten E & D.. Jag orkar inte kämpa, jag tycker att Jag blir dåligt behandlat av lärarna i skolan, då jag säger det till dom så har de alltid använt anledningen att jag är Högljudd osv och därför får skit som jag ej gjort.. Jag är väldigt osäker på mig själv, jag känner mig aldrig tillräcklig, har svårt med att tänka framåt, har svårt med att fatta beslut.. Jag har aldrig varig den tjejen som kämpar för sina betyg och i skolan genom åren, har varit den som springer runt, skrattar & skriker högt & klassens clown.. Men nu då jag började åttan så bestämde jag mig för att kämpa, lyckas & bli nöjd, jag satte ett mål och som sagt ett C i alla ämnen.. Som ja sa tidigare så lyckades jag inte, på julavslutning grät jag jätte mycket, kändes som jag hade levt i en lögn för jag fick mycket positivt av lärarna, att det har blivit en stor förändring, att jag är på rätt väg och att mina betyg och höjts & det är resultat. Jag blev glad och kollade fronter där omdömena finns, allt låg på ett C då jag va glad att jag hade lyckats, men på avslutningen då ja fick betygen så blev jag verkligen sårad, besviken, arg & ledsen, kände mig som en stor förlorare, kände som att var i onödan, Jah kände mig värdelös, kände att jag inte har lyckats.. Jag pratade med min favorit lärare och han sa att jag var för hård mot mig själv, att jag är påväg på rätt väg men det hjälpte inte för jag tycker E & D är dåligt, det har alltid varit mitt högsta och målet var ett C.. Ingen förstår mig riktigt, folk tycker det är bra, men nej. Jag mår väldigt dåligt utav det här, jag behöver hjälp i skolan men alla har så höga förväntningar från mig ingen förstår hur jag har det, ingen ser att jag kämpar.. Jag tappar intresset för vänner & aktiviteter ofta, jag känner mig helt värdelös, har alltid gjort det, känner mig aldrig tillräcklig för någon.. Jag visar inte mina känslor så mycket för vänner, jag är alltid den som får alla mina vänner att bli sams då dom har bråkat, men ändå får jag höra att jag är falsk, jag hör ofta mycket skit, jag känner att jag inte orkar mer med något eftersom har aldrig varit tillräcklig för mågon, den enda som får mig känna speciell är en av mina bästa vänner, oavsett vad så dömmer hon inte mig, hon älskar mig och litar på mig, hon får mig att känna som den enda perfekta människan på jorden, jag blir så glad av de jag hör, att det finns någon som verkligen uppskattar min närvaro och allt jag gör. Jag är trött på allt och vill möta någon och prata ut, inte mågon från skolan, inte någon vän, inte någon vuxen hemma utan jag vill ta kontakt med en terapeut/psykolog ensam hos er på bup, så jag kan få hjälp, men jag vill att allt ska vara mellan mig och dig som pratar, att inget någonsin kommer ut till någon det ska vara anonymt.. & jag undrar om det kostar pengar att besöka er? Jag är tjej, 14år och bor i Finspång, skulle verkligen vilja ha besök i Finspång, kommer vara så tacksam för svar, det kändes bra att skriva detta och att kunna våga berätta hur jag egentligen känner.
Förvirrad tjej.

BUP svarar:
Hej Förvirrad Tjej och tack för ditt brev!
Vad tufft du har det, det låter jättejobbigt! Det är bra att du skriver hit.
Du vill inte prata med någon vuxen hemma eller i skolan säger du, hur kommer det sig? Jag tänker att det är skönt att få prata ut med någon som bara är till för en själv, men så småningom måste nog både föräldrar och skola få veta att du har det så här jobbigt. Eller hur?
Men man kan ta en sak i sänder, det kan jag tycka. Om du söker någon att prata med så kanske  Ungdomshälsan kan vara ett ställe att börja på? Jag känner tyvärr inte till var din närmsta BUP-mottagning ligger, men kanske du kan få hjälp av någon på UMO att hitta rätt?
I bland kanske man vill chatta med någon och då vill jag råda dig att logga in på BRIS en kväll och prata med någon av deras kuratorer.
Så småningom så tror jag det är superviktigt att du berättar för en vuxen i din närhet om hur jobbigt du har det i skolan. Med rätt stöd kan du få det jättemycket bättre! Du kämpar så hårt, klart du vill se resultat också, det förstår jag.
Tveka inte att gå vidare så att du får den hjälp du förtjänar!
Var rädd om dig.