Mår sjukt dåligt...
Hej jag är en tjej på 14 år och jag lider av trikotillomani, ätstörningar, tvångssyndrom, ångestsjukdomar och anorexia...
Jag mår sjukt dåligt och känner mig otroligt nerdeppad och meningslös, det är ofta jag försöker att hoppa ner på tågräls eller skär mig med vassa saker. Jag behöver seriöst ett nytt liv, jag står inte ut längre! D:
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är några få rader du skriver… men av de få raderna kan jag utläsa att du har det jättetufft. Det låter som att du kämpar på många olika plan.
Du nämner ett antal diagnoser. Jag vet ju inte om du varit i kontakt med BUP eller läkare någon annanstans och blivit bedömd och fått dessa diagnoser ställda, eller om du har sökt efter info på nätet och hittat saker som stämmer in på dig?
Vilket det än är, så tycker jag att det är jätteviktigt att du pratar med någon om det som känns svårt. Det är det enda sättet om man vill ta itu med det jobbiga och vända en jobbig situation. Att sätta ord på det svåra, att tillsamman med någon vuxen kartlägga vad som känns och hur det ser ut i livet brukar göra det svarta lite mindre svart och lite mer hanterbart. Om du redan har en kontakt, så tycker jag att du ska ta upp att den hjälp du får inte räcker och att du fortfarande mår dåligt. Om du inte redan har en samtalskontakt, så tycker jag att det är jätteviktigt att du ser till att du får det.
Det bästa är om du kan börja prata med dina föräldrar om hur du har det. Eftersom du är 14 år, så behöver de i de allra flesta fall vara med/vara informerade om att du söker hjälp. Ofta är det också bra att prata med skolsköterskan eller skolkuratorn. De kan hjälpa dig och ge dig råd och tips om vad du kan göra. Och de finns nära till hands i vardagen. Ungdomsmottagningen är också ett bra ställe. Där kan du gå och prata utan att föräldrarna vet. Självklart kan du också ringa till din närmaste BUP-mottagning och få råd och stöd. Du kan också få pepp och stöd genom att chatta med en storasyster på Tjejzonen.se.
Men vänta inte! Se till  att prata med någon… kanske redan idag?
Lycka till!