Vill inte gå till det äckliga stället BUP
Hej! jag är en tjej på 13 år, ungefär i november startade allt, jag började hata mig själv, jag bråkade med alla, jag har haft det tufft hemma, men jag vet att alltid min pappa står mig nära för han jobbar med såna här grejer, jag hade smärta inom mig för jag värkligen hatar mig själv, jag har haft självmordstankar men skulle aldrig kunna göra det för jag vill absolut inte lämna mina vänner och familj och min kille, är för feg för att kunna ta självmord. men jag har skärt mig själv över hela ena låret, mina kompisar visste det då och min kille, men nån av mina kompisar sa det till skolsyster och hon ringde hem, mamma och pappa kollade och bokade en tid hos bup, men jag vill inte gå dit? jag hatar att svara på frågor om hur jag mår dåligt osv, jag vet att det är bra att prata ut, men håller mig hellre hemma och gråter istället för att prata med nån från bup. jag röker när jag får chansen, och dricker. jag drack en gång och gick ut och satt där ute och pratade med min kille, han smsade min kompis som kom och tog in mig, hon började gråta för hon fick veta hur jag egentligen mådde, att det var därför jag drack. men det är så att jag hatar att prata om mitt liv, vet inte varför. och jag har svårt att stå emot, jag vill skära mig heeeela tiden, men min kille fick mig att spola ner bladet, vilket jag ångrar att jag gjorde. när jag är med andra kan jag skratta och vara glad, men sen när jag är ensam så poff är jag ledsen igen. jag vet inte vad jag ska göra längre, vill absolut inte gå till det äckliga ( förlåt men vill inte gå dit) stället bup.
Anonym tjej

BUP svarar:
Hej!
Det verkar som att det finns många runt om kring dig som älskar dig och som är väldigt bekymrade över att du inte mår bra. Jag blir också bekymrad när jag läser ditt brev. Inte ska du behöva ha det så här?
Det är inte alltid den unges önskan att komma till oss på BUP, men jag brukar säga så här: "ge oss en chans"! Det kan inte bli värre av att komma en gång och se vad det är för ett ställe. När du väl har gjort det så har du mer på fötterna, så att säga. Visst, vi på BUP ställer många frågor, men du väljer själv hur och vad du vill prata om. Ingen kan tvinga dig att prata.
Om du trots mitt försök att ge oss en chans ändå känner att du inte vill komma så tycker jag att det är superviktigt att du pratar med någon, ändå. Behöver ju inte vara på BUP.
Kanske skulle Tjejzonen passa dig? Du kan vara anonym om du vill.
Ge inte upp utan sök stöd, helst redan i dag.
Var rädd om dig!