Allt är mitt fel
Detta är inte riktigt som en fråga men jag jag skär mig jag mår dåligt jag känner att allt är mitt fel jag vill dö jag grinar varje dag jag känner mig fet vill inte äta känner att allt är mitt fel. Några vet att jag skärt mig, dom kommer bara sprida det jag vet det, mitt liv kommer bli kaos jag skämmer ut mig varje dag. Jag har skolkat 1 timme och bara grinat. Jag vet inte vart jag ska ta mig till. Vill bara dö.
vill inte säga.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du berättar att du är rädd för att ditt liv blir kaos då det kommer att spridas ut att du skär dig. Du skriver också om att du tycker att det är många fel på dig och att du känner dig väldigt ledsen.
Jag tycker att det kan vara tvärtom bra att andra vet att du skär dig eftersom det värsta är att vara helt ensam om att man är olycklig. Bär man allt inom sig så kommer det oftast att bara kännas värre. Om det är andra jämnåriga som fått veta så kan de förstås inte hjälpa dig så mycket. Du är bara 10 år och i den åldern behöver man ju både föräldrar och andra vuxna som ger hjälp och trygghet.
Jag tycker därför att du absolut ska försöka prata med någon vuxen om hur du mår. Skulle du kunna prata med dina föräldrar? Om det känns svårt att prata med dem så skulle du kanske kunna visa dem det här brevet du skrivit hit till BUP.se. Det kanske får dem att förstå. Du kanske också har någon vuxen på skolan som du känner förtroende för, t ex en lärare eller skolsyster, som du skulle kunna prata med. Det som är viktigt är att du får stöd och hjälp av någon vuxen person!
Du ska inte behöva känna dig så lessen som du gör! Det finns hjälp för dig att få och du behöver det!