Har svåra sömnproblem
Hej, under en längre tid (5½ månader) har jag haft väldigt svåra sömnproblem.. flera nätter har jag endast legat och "blundat" flera timmar. jag är vaken och försöker verkligen sova. ibland lyckas jag somna men det är runt klockan 5-8 (på morgonen) eller ibland senare. Jag har svårt att koncetrera mig och svårt att komma ihåg saker. jag har försökt att få hjälp men har bara fått tips som "gå en promenad" "läs en bok" även fått ett häfte hur viktigt sömn är.. Det hjälper inte mig. Jag blir väldigt irriterad att jag inte får hjälp med mina sömn svårigheter vilket leder till att jag nästan inte kan styra de jag gör när jag är arg. jag slår sönder saker, blir arg och tar illa upp för småsaker.. sömntabletter borde ju kunna hjälpa mig? syftet är ju att man ska bli trött av de så man kan somna. Men då undrar jag.. hur många nätter ska jag behöva ligga sömnlös innan jag får hjälp? jag vill bara kunna sova på kvällarna och sedan ha energi på dagen.
:)

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det här med sömn är jätteviktigt. Och så fort det inte funkar, så påverkar det oss på så många plan. Man kan få svårt att koncentrera sig, man upplever sig tappa i ork och livslust, och kan börja känna sig ängslig och deppig. Därför tycker jag att det är jätteklokt att vilja söka hjälp för det.
Det finns flera ställen där du kan få hjälp med sömnen. Ett bra sådant ställe att börja på är vårdcentralen. Jag tycker att du ska gå dit och prata med en doktor så snart som möjligt! Där kan du också få hjälp vidare, om det skulle behövas.
Jag bifogar här lite info om sömnsvårigheter och vad du kan göra! Hoppas det blir till lite hjälp för dig!
Och du, vänta inte med att söka hjälp!
Lycka till!