Beroende av spel på min mobil
Hej!
Jag har ett problem som gör mig galen...
Jag har blivit beroende av att köpa saker till ett spel genom min mobil, utan lov!
Räkningarna blir högre för varje gång och nu är det lite över 1000 kr! Vet inte hur jag ska sluta kunna göra som jag gör, mina föräldrar blir ju jättearga. Känner mig så extremt dum och hopplös.
Kommer vilja försvinna när räkningen kommer...
Dum tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Jag tycker du är en mycket klok tjej som skriver hit till BUP.se när du börjar få höga utgifter på ditt spelande som du inte kan betala.
Du är ung, 13 år, och det är inte konstigt alls att du har lockats in i ett spelberoende som du tappat kontrollen på. Spelen är ju konstruerade för att man ska vilja spela mer och mer. Sedan är det olyckligt att det dessutom är pengar inblandat i spelet.
Du behöver få hjälp att bryta spelandet genast bl a för att skulderna inte ska växa ännu mer och bli ännu värre. Jag kan inte se annat än att du behöver prata med dina föräldrar för att få stöd och hjälp.
Föräldrar har ansvar för sina barn åtminstone tills de är myndiga vid 18år. Den gränsen har satts på grund av att man inte är mogen att ta helt ansvar för sig själv före den åldern. Är man yngre så har man rätt till stöd och vägledning av sina föräldrar. När du nu har spelat och satt dig i skuld vid 13års ålder så är alltså ansvaret inte bara ditt utan också till en del dina föräldrars. De har ju inte förstått och ingripit tidigare. De kanske blir arga men de har också en del av ansvaret. Dessutom kommer de säkerligen att bli argare ju större skulden blir.
Jag tycker att du genast måste få hjälp både med skulden och spelberoendet! Dina föräldrar kan se till att din mobil ställs in så att du inte kan spela med pengar inblandade. Jag är övertygad om att du åtminstone till en början behöver hjälp av sådana yttre spärrar som gör det omöjligt att komma in på spelen.
Om det är svårt för dig att tala med dina föräldrar så skulle du kunna visa dem det här brevet du skrivit hit till BUP.se så kanske de kan sätta sig in i din situation. Behöver du mer hjälp att prata med dem så tycker jag att du ska ta kontakt med skolkuratorn. Hon eller han har säkert mött flera i samma situation som du och kan hjälpa dig till att få det stöd du behöver från dina föräldrar.
Lycka till!