Får min vän följa med mig vid första BUP mötet?
Hej! Jag (14 år) behöver söka hjälp från BUP men kan av olika anledningar inte låta mina föräldrar veta. En äldre (18 årig) vän har erbjudit att hjälpa mig till er, men eftersom jag tycker att det hela känns väldigt jobbigt undrar jag om det är tillåtet för min vän att följa med mig på första mötet trots att hon inte är anhörig?
Tack
Orolig 14 åring

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Ja, inget hindrar att du har en vän med dej till BUP. Däremot är det inte helt säkert att din vän också får vara med hela tiden när du pratar med någon på BUP. Att du har en vän som hjälper dej ta kontakt med BUP är bra men löser inte frågan om dina föräldrar får veta eller inte.
Normalt finns ingen tystnadsplikt mot föräldrar men det finns undantag och det avgörs från fall till fall av BUP. Möjligheten att inte kontakta föräldrarna ökar ju äldre man är och om problemen inte är allvarlig psykisk sjukdom, till exempel depression med risk för självmord.
Om det finns ett starkt motsatsförhållande mellan den som är ung och föräldrarna, och ungdomen på något sätt skulle kunna komma till skada om föräldrarna fick reda på BUP-kontakten, finns det också möjligheter till sekretess gentemot föräldrar.
Det bästa jag kan råda dej är att du och din vän ringer eller går och pratar med BUP om din situation och varför du inte vill eller kan berätta för dina föräldrar. Om det inte utfaller bra med BUP så är ett tips att du också kan få hjälp på en ungdomsmottagning. Lycka till!