Fått hat ifrån dom i skolan
Jag mådde bra förut, men sen började jag högstadiet, och då har jag testat och rökat och druckit, och sen har jah haft samlag. men iallafall, jag mår inte bra, jag har skärt mig, och jag kan liksom inte förklara varför jag mår dåligt, men lite av det beror på att jag har fått hat ifrån dom på skolan som har dömt mig utan att ens känna mig, och sen haft problem med familjen osv, jag hatar också min kropp för den delen.
Dedu

BUP svarar:
Hej Dedu, tack för ditt mail!
Du beskriver flera jobbiga saker som jag tror kan vara förklaring till att du mår som du gör. Jag ska förklara hur jag menar. Jag börjar med det du börjar med:
Kanske att du var för snabb när du började testa alkohol, röka och ha sex. Jag får en känsla av att du kanske gick lite för fort fram med de sakerna, som om du inte riktigt hann med själv.
Kanske gjorde du saker då som du ångrar nu. Om det är så är du verkligen inte ensam om det. Jag tänker att det är en del av att bli tonåring och att vara på väg mot att bli vuxen. Man behöver testa saker, men ibland kan man gå för fort fram och kanske ta lite för många risker.
Om det varit så för dig vet jag inte, men jag tänker att det är viktigt att du försöker att vara rädd om dig framöver. Och att du bara gör sånt som du känner att du verkligen vill.
Nåväl, det är inte OK att andra ska vara taskiga mot dig och döma dig eller skicka hat till dig. Det är ju ett skäl till att du mår dåligt.
Du skriver att du inte har det bra i din familj, men inte på vilket sätt. Det är ju förstås alltid jobbigt om man inte kommer överens med sina föräldrar. Det låter också tungt att du inte gillar din kropp och det är ett annat skäl till att inte må bra.
De här sakerna som du tar upp i ditt brev tror jag påverkar hur du mår. Det går inte att ändra på det som har varit, men det går att få hjälp att må bättre.
Jag tror också att det är möjligt att få stopp på hatet och dömandet från andra och hjälp att få det bättre i sin familj.
Jag tycker att du ska prata med någon vuxen om hur du har det - någon som kan hjälpa dig att sortera i det du varit med om och vad du behöver hjälp med.
Jag har några förslag på vart du kan vända dig. Först tänker jag på skolkuratorn i din skola. Jag vet inte om det skulle vara möjligt för dig, men om det är det tycker jag att du kan prova att ta den kontakten.
Ett annat bra ställe att prata på är ungdomsmottagningen. Du kan hitta adresser till dem på umo.
Om det är för svårt att gå till någon  IRL så kan ett annat alternativ vara tjejzonen, en sida som vänder sig till tjejer. De har en chatt dit man kan skriva. Det kan vara ett bra sätt att börja prata med någon om hur man har det.
Det här var några alternativ - hoppas att något kan fungera för dig.