Lovat mina kompisar att sluta skära mig
Jag skär mig väldigt ofta nu för tiden och nu känner jag mig hemsk för har lovat mina närmaste kompisar att inte göra igen en ananas tjej, och jag kan verkligen inte sluta, har ni något tips förutom att prata med någon?
Hjälp!

BUP svarar:
Hej tjejen!
Det är jättebra att du har lovat dina närmaste kompisar att sluta skära dig, men jag förstår att det är svårt för dig att sluta.
Man behöver ofta stöd från andra för att klara det, så mitt bästa råd till dig är att du berättar för dina föräldrar om att du skär dig. De kommer antagligen att reagera starkt till en början. Kanske blir de ledsna eller arga, men när den första reaktionen har lagt sig vill de nog att du ska få hjälp.
Det finns flera skäl till att jag tycker att du ska berätta hemma om hur du har det och att du skär dig. Det första är förstås att jag vill att du ska få hjälp, men det andra är också viktigt. Det är att det är svårt att ha så stora hemligheter för dem som man bor med och de som man är nära.
Det kan ofta leda till att man får dåligt samvete för att man döljer saker, eller det blir rent praktiskt svårt i hur man ska göra för att dölja sina sår och ärr. Det här påverkar hur man mår och kan bidra till att man mår sämre och öka skärandet.
Försök att välja en tidpunkt när det är lugnt hemma hos dig när du kan berätta. Du kan visa mitt svar till dig om du tror att det kan vara till hjälp.
Om det är för svårt för dig att berätta, kan du vända dig till BRIS för att få mer råd på vägen. Du kan både chatta och ringa till dem.
För tips och råd om hur du kan göra annorlunda finns snorkel, en sida med olika tips och råd.
Men det bästa sättet att få hjälp som fungerar och håller är att att du berättar för någon så att du sen kan få rätt hjälp. Det är tungt att klara såna här saker helt på egen hand.
Var rädd om dig !