Många tror att jag har dyslexi
Hej! Många läkare tror att jag har Dyslexi.. Är det något fel på mig?? många säger att jag är väldigt osmart men vad ska jag göra?
Wilma

BUP svarar:
Hej Wilma!
Du beskriver att det finns de i din närhet som tror att du har dyslexi. Hur kommer det sig? Skulle det kunna vara så att det kanske finns något som blir knepigt för dig på lektionerna eller med skolarbetet i övrigt… Kan det stämma?
OM det är så att du har dyslexi, så är det bra att få koll på det… Det är viktigt att anpassa ditt skolarbete så att du känner att du klarar av det och får rätt hjälp.
Jag tror att det bästa du kan göra i det här läget är att prata med dina föräldrar om det. Jag tror att det är viktigt att ta din fråga på allvar och verkligen se över om du har svårigheter - och i så fall vad de handlar om.
Be dina föräldrar kontakta dina lärare och så att ni tillsammans pratar om det. Då kan ni bestämma om - och i så fall vad - ni ska göra åt dina eventuella svårigheter.
Lycka till!