Ljuger mina föräldrar?
Jag har en fråga jag gjorde när jag var mindre på test om jag hade ADHD vilket jag inte hade vetat om jag hittade ett papper hemma där det står att jag har några dignaoser så jag sökte upp på nätet då så kommer allt fram till ADHD men när jag frågar mina mamma säger hon att dom är krongliga att läsa men jag traor mer på pappret som kommer från Bup.Ska man tro på Bup papperna sina föräldrar , kan mina föräldrar bara ljuga för att jag ska må böttre.
Jacob

BUP svarar:
Hej Jacob!
Jag förstår att det känns lite förvirrande för dig. Det kan vara jättekrångligt att förstå ett resultat från tester som man gör på BUP. Det bästa vore om dina föräldrar kunde hjälpa dig att förstå mer om dina diagnoser, eller att ni tillsammans går till den BUP-mottagning där du gjorde de där testerna.
På BUP brukar vi alltid ha möten både med föräldrar och med barnet där vi berättar vad diagnosen betyder och hur man kan få stöd och hjälp som passar en.
Skulle du kunna säga till din mamma att du verkligen vill veta mer och att du önskar att hon hjälpte dig att förstå? Jag tänker att nu, när du är 12 år, så är det bra om man har lite koll på läget. Du är ju faktiskt ganska stor.
Du skulle ju annars kunna be skolsköterskan eller skolkuratorn hjälpa dig att förstå och tolka BUP-papperna.
Jag tänker att om man har ADHD så är det bra att känna till så mycket som möjligt om vad man har för styrkor och vad som blir lite extra svårt för en. Ungefär som om man har diabetes - då behöver man ju ha koll på vad man kan äta och inte äta. Vad som är bra för en och vad som är mindre bra. Är du med?
Mitt råd till dig är att ta upp detta med mamma igen och förklara att eftersom det gäller dig och ditt liv, så måste hon faktiskt hjälpa dig att förstå.
Hoppas det funkar.
Ha det fint!