Förstör mina naglar och läppar
Hej Jag har en grov ovana! Först var det egentligen bara att jag bet på mina naglar. Jag har gjort det sen jag ungefär var 7 år gammal. Det var mest för att jag tyckte om ljudet av det men sen så blev det en ovana, jag började dra av dom. Det har jag än idag. Men för 6 månader sen ungefär fick jag en ny ovana. (2 stycken nu) att dra bort skinnet på mina läppar. Det för inte så ont (än) men jag vet att om jag fortsätter kommer det både bli fult och blöda. Dessutom har jag fobi för blod. Jag har provat med allt! Jag tuggar tuggummi., har handskar, köpta flertals av äckliga vätskor som man sätter på naglarna. Alla i min omgivning säger åt mig att sluta om jag gör det framför dom. MEN DET HJÄLPER INTE!!!! Jag orkar inte mer! Det är jätte jobbigt och både mina läppar och naglar är rent av FULA OCH ÄCKLIGA !!! jag vet inte vad jag ska göra längre!!!!! Det har gått så långt att jag börjar få komplex över mina läppar o naglar! Snälla hjälp mig vad ska jag göra! Sen en fråga.
Jag Mår fett dåligt
Jag frågade ungefär samma fråga till UMO.se och de sa att jag skulle kontakta Bup för mitt problem har tydligen med ångest att göra! SNÄLLA KAN JGA FÖR HJÄLP?! DET GÖR OONNT!
Bita på naglarna och dra av skin på läpparna

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag tycker att det låter som att dina beteenden är något du kämpat med länge och att de nästan blir värre med tiden. Det låter tufft!
Jag tänker att det definitivt skulle vara bra för dig att prata med någon. För visst skulle det vara bra om du fick hjälp med dina beteenden, som gör dig illa?
Men jag tror också på att det är viktigt att se på hur du mår i övrigt och hur livet ser ut för dig. Ibland kan det ju vara saker som man knappt är medveten om som påverkar hur man mår och kan utlösa den typen av beteenden som du beskriver.
Mitt tips till dig är att ta kontakt med din närmaste BUP-mottagning. Det bästa är om du kan prata med dina föräldrar om det och be dem hjälpa dig att ringa till BUP (om det känns svårt, kan du be skolkuratorn eller skolsköterskan om hjälp).
Du kan också ringa själv, men dina föräldrar kommer sannolikt behöva bli informerade om detta. När du ringer till BUP kan du också få råd och svar på några av dina funderingar.
Lycka till!