Min kompis vill inte berätta för någon vuxen hur hon mår
Hej, snälla hjälp mig
jag har skrivit ett antal gånger men inte fått svar
min vän har starka sjölmordstankar och jag är enda som vet om det och varför hon har det OCH HON VILL INTE SÄGA TILL VUXEN!
Hon går hos bup och får psykiatri för hon blivit våldtagen
men hon mår skit dåligt och skriver sms till mig som nu vill jag avsluta, elr är redo stt dö osv
Och jag undrar vad ska jag i ett sånt läge säga till henne ??
För att hjälpa henne så mycket som möjligt ?
Jenkins

BUP svarar:
Hej Jenkins!
Det är jättejobbigt när någon som man bryr sig om mår så här dåligt. Det blir förstås också väldigt jobbigt för dig att ta emot de sms som din kompis skriver till dig.
Det är viktigt att du tänker på att inte ta på dig ett för stort ansvar. Dels är det ett för tungt ansvar att bära ensam för vem som helst, dels kan du inte vara till hjälp när det bara är du som vet hur din kompis mår. Försök att förklara det för henne. Du kan säga att du vill att hon ska få hjälp, men att du inte kan klara det på egen hand.
Jag tycker att du ska berätta för någon vuxen i din närhet om hur din kompis mår. Du ska berätta eftersom det är alldeles omänskligt att du själv ska känna ansvaret för att din kompis inte ska ta sitt liv. Du måste vara rädd om dig själv.
Din kompis kan nog bli arg på dig om du berättar för någon annan - i alla fall till en början. Men jag tror också att hon kommer att förstå så småningom. Just nu mår hon nog så dåligt att hon har svårt att tänka klart och har svårt för att förstå vad hon utsätter dig för. Hon ser troligen inte heller att det hon gör just nu inte är någon hjälp för henne heller.
Du behöver vara så tydlig som du kan mot henne. Du behöver uppmuntra henne att försöka våga berätta för BUP om hur hon mår, annars kan de inte hjälpa henne.
Om hon vägrar kan du tipsa henne om en bra sida som hon kan vända sig till för att få möjlighet att prata om sina tankar. Den heter självmordsupplysningen och har en chatt öppen varje vardagskväll. Du kan nog också hitta bra information som du kan ha nytta av på den sidan.
Jag lägger med en artikel om vad som händer på BUP om man har självmordstankar. Kanske kan det vara till hjälp för dig och för din kompis.
Hon kanske oroar sig för vad som ska hända om hon berättar om sina tankar och då kan det vara bra om hon kan läsa om hur man brukar göra.
Till sist - du måste berätta för någon annan vuxen om hur din kompis mår. För din och för hennes skull.